Heinkel He 59

Z Multimediaexpo.cz

He 59
Základní charakteristika
Určení bombardovací, cvičný, ambulance
Výrobce Heinkel
Arado
Konstruktér Reinhold Mewes
První let září 1931
Zařazen 1935
Vyřazen 1944
Výroba 19331938
Vyrobeno 142
Varianty
Uživatel Luftwaffe
Finské letectvo


Heinkel 59 bylo německé bojové letadlo, vyvinuté ve 30. letech jako torpédový bombardér a průzkumný letoun. Stroj měl být schopen jak operovat s pevným podvozkem z pozemních základem, tak na dvou plovácích z vodních ploch.

Obsah

Vývoj

Vývoj letounu, vedený pro německé námořnictvo, začal v roce 1930. Jelikož Německo v té době nesmělo vlastnit válečné letectvo, byl letoun byl oficiálně označován jako civilní. Jako první vzlétla v září roku 1931 pozemní verze He 59b. Prototyp He 59a, vybavený plováky, vlétl v lednu roku 1932. Sériovou výrobu si objednala pouze Kriegsmarine, jež objednalo 14 kusů verze He 59A.

Od roku 1934 začala výroba verze He 59B. Varianta B-1 měla zpočátku pouhý jeden pohyblivý kulomet, přičemž u varianty B-2 už byla výzbroj zesílena na tři kulomety ve dvou střelištích. U verze B-3 byla zeslabena výzbroj, ale zvětšen dolet. 10 kusů verze B operovalo v řadách Legie Condor ve Španělsku.

Konstrukce

Letoun měl dvouplošnou koncepci. Na horní straně spodního křídla byly posazeny dva kapalinou chlazené dvanátiválce BMW VI 6.0 ZU. Konstrukce byla smíšená. Křídla měla dřevěný rám, pokrytý kovem a dýhou. Trup byl z ocele. V plovácích byly umístěny také palivové nádrže o obsahu dvakrát 900 litrů. Společně s hlavní nádrží to bylo celkem 2700 litrů.

Sériová výroba začala v roce 1933 a probíhala do roku 1938.Vyrobeno bylo celkem 142 kusů. Letoun byl hodnocen jako příjemný na ovládání, měl ale také slabé motory, malý dolet, malý náklad pum a slabou výzbroj.

Operační nasazení

Španělská občanská válka

První bojové nasazení He 59 bylo ve španělské občanské válce. V roce 1936 je zde Legie Condor nasadila jako průzkumné a torpédové bombardéry. Sloužilo k tomu 10 kusů He 59B. Kvůli velkým plovákům jim Španělé také říkali Zapatones (velké boty).

Druhá světová válka

V první fázi druhé světové války byly He 59 používány především jako torpédové bombardéry, ke kladení min, k průzkumu a také jako záchranné letouny. Vylovily řadu posádek letounů sestřelených během bitvy o Británii. Od roku 1941 už byly kromě záchranných úkolů přesouvány k dopravě a výcviku. Cvičné varianty sloužily ze všech letounů He 59 nejdéle, ale i tak byly všechny vyřazeny v průběhu roku 1944.

Finskému letectvu (Ilmavoimat) byly v srpnu 1943 zapůjčeny čtyři kusy He59 a to je používalo k průzkumu. Za čtyři měsíce byly vráceny zpět Luftwaffe.

Varianty

  • He 59 A - 14 kusů, první sériová verze
  • He 59 B - 10 kusů operovalo v Legii Condor
  • He 59 C-1 - cvičný
  • He 59 C-2 - námořní záchranný, nesl 6 záchranných člunů a lékařské vybavení
  • He 59 D-1 - cvičný/námořní záchranný
  • He 59 E-1 - cvičný/torpédový bombardér
  • He 59 E-2 - cvičný/průzkumný
  • He 59 N - cvičný pro navigátory, upravený z He 59D-1

Hlavní technické údaje (Heinkel He 59B)

  • Posádka: 4 muži
  • Rozpětí: 23,70 m
  • Délka: 17,40 m
  • Výška: 7,10 m
  • Nosná plocha: 153,2 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 6200 kg
  • Vzletová hmotnost: 9100 kg
  • Maximální rychlost: 220 km/h
  • Cestovní rychlost: 185 km/h
  • Dostup: 3500 m
  • Stoupavost: 200 m/min
  • Dolet: 1750 km

Pohonná jednotka

2× kapalinou chlazený dvanáctiválec BMW VI 6,0 Z

    • Výkon motoru: 660 hp (492 kW)

Výzbroj

Nejčastější varianty:

  • 2 × 500 kg
  • 4 × 250 kg
  • 20 × 50 kg
  • 1 × torpédo
  • 4 × 500 kg mina

Externí odkazy

Letouny německé Legie Condor za španělské občanské války

Ar 68 E • Ar 95 W • Do 17 • Fi-156 • He 45 • He 46 • He 50 • He 51 • He 59 • He 60 • He 70 • He 111 • He 112 • Hs 123 • Hs 126 • Ju 52 • Ju 86 • Ju 87 • W 34 • Kl 32 • Bf 108 • Bf 109