IMAM Ro. 57

Z Multimediaexpo.cz

IMAM Ro.57
Italian IMAM Ro.57 fighter prototype front quarter view.jpg
Prototyp IMAM Ro.57
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce IMAM
Konstruktér ing. Giovanni Galasso
První let 1941
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 75
Varianty
Uživatel Regia Aeronautica

IMAM Ro.57 byl italský jednomístný dvoumotorový přepadový stíhací letoun z období II. světové války.

Obsah

Vývoj

Ro.57 byl vyvíjen od roku 1939 ing. Giovanni Galassem ve společnosti Societa Anonima Industrie Meccaniche e Aeronautiche Meridionali (IMAM) v Neapoli. Letoun měl být rychlý a s dobrou stoupavostí, určený pro ochranu vybraných cílů na italské pevnině proti případným náletům bombardérů.

Prototyp, zalétaný v roce 1941, byl řešen jako samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce. Křídlo bylo celodřevěné, trup letadla měl základní příhradovou kostru svařenou z ocelových trubek, potah tvořil dural. Pohon zajišťovala dvojice hvězdicových čtrnáctiválců Fiat A-47 RC.38 po 618 kW pod širokými kryty NACA s regulačními klapkami na zadním obvodu. Vrtule byly stavitelné, třílisté. Podvozek prototypu byl plně zatahovací, sériové stroje létaly s pevným kapotovaným ostruhovým kolem. Hlavňovou výzbroj tvořily dva pevné kulomety Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v přídi trupu.

Letové testy prokázaly značnou podmotorovanost stroje, která měla za následek nízkou maximální rychlost i stoupavost. Sériová výroba proto byla oproti původním záměrům značně omezena.

Větší část strojů Ro.57 byla upravena na verzi Ro.57bis, která byla určena pro střemhlavé a bitevní akce. Kulometnou výzbroj doplnily dva kanóny ráže 20 mm, pod trup přibyl závěs pro pumu do 500 kg a pod každou polovinu křídla byly instalovány sklopné mřížové brzdící klapky pro snížení střemhlavé rychlosti.

Nasazení

IMAM Ro.57bis
IMAM Ro.57bis

První Ro.57 byly dodány v roce 1942 k přepadovým stíhacím jednotkámv Itálii, postupně však byly upraveny na stíhací bombardovací. Pod trupem pak nesly jednu pumu o hmotnosti 500 kg.

Ro.57 i Ro.57bis byly nasazeny při obraně Sicílie, v menším počtu byly dislokovány také v Africe.

Krátce před kapitulací Itálie v roce 1943, bylo u 97. přepadové skupiny v Crotone ještě 15 kusů Ro.57.

Technické údaje Ro.57

  • Osádka 1
  • Pohon: 2 × dvojhvězdicový čtrnáctiválcový motor Fiat A-74 RC.38
  • Výkon motoru: 618 kW
  • Rozpětí: 12,50 m
  • Délka: 8,81 m
  • Výška: 2,90 m
  • Nosná plocha: 23,03 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 3493 kg
  • Vzletová hmotnost: 4 994 kg
  • Užitečný náklad: 3 180 kg
  • Maximální rychlost v 5 000 m: 498 km/h
  • Cestovní rychlost: 387 km/h
  • Výstup na 6 000 m: 9,5 min
  • Dostup: 7 800 m
  • Dolet: 1 192 km

Literatura

  • Václav Němeček: Vojenská letadla (3), Naše vojsko, Praha, 1992 (vydání 3., upravené a doplněné), ISBN 80-206-0117-1
  • NĚMEČEK, Václav. IMAM-Meridionali Ro-57. Letectví a kosmonautika, duben 1977, roč. LIII, čís. 9, s. 347.  

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
IMAM Ro. 57
Italské vojenské letouny druhé světové války
Stíhací letouny

Fiat CR.32 • Fiat CR.42 • Fiat G.50 • Fiat G.55 • MC.200 • MC.202 • MC.205 • Re.2000 • Re.2001 • Re.2002 • Re.2005CVF.5 • Ro. 57

Bombardovací letouny

SM. 79 • SM. 81 • SM. 82 • SM. 84 • Breda Ba.65 • Breda Ba.88 • CANT Z.1007 • Fiat BR.20 • Fiat CMASA RS. 14Piaggio P.108