Systém regulace prokluzu kol

Z Multimediaexpo.cz

Systém regulace prokluzu kol, běžně označovaný zkratkou ASR (z anglicky Anti Skid Regulation) je rozšíření systému ABS. ASR zabraňuje protáčení hnaných kol a to ve všech rychlostech, čímž zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci.

Obsah

Princip činnosti

Při akceleraci se zvyšuje hnací síla kol a ta přenášejí vysoký kroutící moment na vozovku. Pokud je dostatečná adheze, vozidlo začne zrychlovat. Pokud ale přenášený kroutící moment překročí fyzikálně daný maximální přenesitelný moment, kola začnou prokluzovat. Tím dojde ke ztrátě boční síly a vozidlo se stane směrově nestabilním. V tento okamžik začne pracovat systém ASR a sníží kroutící moment přenášený na kola tak, aby se kola přestala protáčet a vozidlo opět získalo směrovou stabilitu, ale aby se přitom přenesl co největší kroutící moment. Ke snížení kroutícího momentu může dojít třemi způsoby:

  • elektronickým snížením dodávky paliva do motoru, změnou předstihu a tím i snížením jeho výkonu
  • přibrzděním prokluzujících kol
  • kombinací předchozích dvou možností

Systémem ASR je vybavena drtivá většina moderních automobilů, protože systém ASR se počítá do prvků aktivní bezpečnosti.

Indikace činnosti

Všechna vozidla vybavená tímto systémem mají na přístrojové desce oranžovou kontrolku (u některých automobilů je kontrolka společná s kontrolkou ESP) indikující stav systému. Při otočení klíčku do polohy „I“ by se měla kontrolka na krátkou chvíli rozsvítit a poté opět zhasnout. Během toho dojde k automatické diagnostice systému. Pokud se na systému objeví závada, nebo řidič systém ručně vypne, kontrolka se rozsvítí a upozorňuje tak na skutečnost, že systém je vyřazen z provozu a řidič se na něj nemůže spoléhat.

Rozšíření ABS a ASR

Dalším rozšířením ABS a ASR je systém ESP, který pomáhá stabilizovat automobil pomoci přibrzděním některého z kol například při rychlém průjezdu zatáčkou.

Související články