V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Lanová dráha Pec pod Sněžkou - Sněžka

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (+ Typo)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 2: Řádka 2:
  | název = Lanovka na [[Sněžka|Sněžku]]
  | název = Lanovka na [[Sněžka|Sněžku]]
  | mapa umístění =  
  | mapa umístění =  
-
  | foto = Lanová dráha Pec pod Sněžkou-Sněžka, dolní úsek(2).jpg
+
  | foto =  
  | popisek.foto = Dolní úsek lanové dráhy poblíž stanice Růžová hora
  | popisek.foto = Dolní úsek lanové dráhy poblíž stanice Růžová hora
  | typ lanovky = osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (S-2)
  | typ lanovky = osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (S-2)
Řádka 20: Řádka 20:
  | provozovatel = Lanová dráha Sněžka, a. s.
  | provozovatel = Lanová dráha Sněžka, a. s.
  | v provozu = 1949
  | v provozu = 1949
-
}}
+
}}[[Soubor:Sněžka-August-2017-02.JPG|thumb|240px|Kabinka v dolní stanici jede směrem Růžová hora–Sněžka]]
-
'''[[Sedačková lanová dráha]] [[Pec pod Sněžkou]] – [[Růžová hora]] – [[Sněžka]]''' v [[Krkonoše|Krkonoších]] byla uvedena do provozu v roce [[1949]]. Jde o dvě navazující, na sobě nezávislé oběžné sedačkové [[lanová dráha|lanovky]] (resp. dvouúsekovou lanovku), s přestupem ve stanici Růžová hora. V některých dnech či obdobích bývá v provozu pouze dolní úsek lanovky z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek na Sněžce (silného větru aj.). Sedačky jsou dvoumístné, odpojitelné, sedí se na nich bokem po směru jízdy, levým bokem napřed. Lanovku provozuje společnost ''Lanová dráha Sněžka, a. s.'' V roce [[2009]] (nebo [[2010]]) by měla být zahájena stavba nové [[visutá lanová dráha|kabinkové lanovky]], která by měla vést v trase té současné s krátkým prodloužením v Peci.
+
[[Soubor:Sněžka-August-2017-69.JPG|thumb|240px|Kabinka v horní stanici jede směrem Růžová hora–Pec pod Sněžkou]]
 +
'''[[Lanová dráha]] [[Pec pod Sněžkou]] – [[Růžová hora]] – [[Sněžka]]''' je dvojúseková lanová dráha v [[Krkonoše|Krkonoších]]. Původní [[sedačková lanová dráha]] byla uvedena do provozu v roce 1949 a prostřední stanice Růžová hora byla přestupní. Sedačky byly dvoumístné, odpojitelné, sedělo se na nich bokem po směru jízdy, levým bokem napřed. Provoz na ní byl ukončen v roce 2012, přičemž stavba nové dráhy (jejíž trasa byla v Peci prodloužena blíže k městu) začala již na podzim 2011. V letech 2013 a 2014 byla nahrazena ve stejné, mírně prodloužené trase [[kabinková lanová dráha|kabinkovou lanovou dráhou]], která je opět tvořena dvěma na sobě nezávislými oběžnými lanovkami se střední stanicí na Růžové hoře, avšak kabinka může přecházet z jedné lanové dráhy na druhou bez přestupu cestujících. Z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek na Sněžce (silného větru aj.) může být v některých dnech či obdobích v provozu pouze dolní úsek dráhy.
== Stanice ==
== Stanice ==
-
* Pec pod Sněžkou (890 m n. m.)
+
* Pec pod Sněžkou (826 m n. m.; původní lanovka: 890 m n. m.)
-
* Růžová hora (1354 m n. m.)
+
* Růžová hora (1339 m n. m.; původní lanovka: 1354 m n. m.)
* Sněžka (1594 m n. m.)
* Sněžka (1594 m n. m.)
-
== Historie ==
+
== Původní lanovka ==
-
O lanovce na Sněžku uvažovalo ministerstvo dopravy již po ukončení [[druhá světová válka|války]]. Do roku [[1945]] je datován záměr vést lanovou dráhu [[Obří důl|Obřím dolem]], přes rokli Rudníku k [[Obří bouda|Obří boudě]] a odtud na vrchol Sněžky. Z důvodu ochrany přírody a možných provozních problémů na strmém svahu nejvyšší české hory byla dráha přesunuta do dnešní trasy přes Růžovou horu a s dolní stanicí nacházející se blíže Peci.<ref name="Martinec6">{{Citace monografie
+
=== Historie ===
-
| příjmení = Martinec
+
O lanovce na Sněžku uvažovalo ministerstvo dopravy již po ukončení [[druhá světová válka|války]]. Do roku [[1945]] je datován záměr vést lanovou dráhu [[Obří důl|Obřím dolem]], přes rokli Rudníku k [[Obří bouda|Obří boudě]] a odtud na vrchol Sněžky. Z důvodu ochrany přírody a možných provozních problémů na strmém svahu nejvyšší české hory byla dráha přesunuta do dnešní trasy přes Růžovou horu a s dolní stanicí nacházející se blíže Peci.<ref name="Martinec6">{{Citace monografie | příjmení = Martinec | jméno = Jiří | titul = 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka | vydavatel = Lanová dráha Sněžka | rok = 1999 | strany = 6}}</ref>
-
| jméno = Jiří
+
-
| titul = 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka
+
-
| vydavatel = Lanová dráha Sněžka
+
-
| rok = 1999
+
-
| strany = 6
+
-
}}</ref>
+
-
Výstavba lanové dráhy započala v roce [[1946]] odlesněním pásu v dolní části trasy. Na dobu stavby byla postavena pomocná [[nákladní lanová dráha|nákladní lanovka]]. Vlastní montáž dráhy proběhla v letech [[1947]]–[[1948]]. Předběžný rozpočet z roku 1947 vyčíslil celkové náklady na 4 796 900 Kč.<ref name="Martinec6"/>
+
Výstavba lanové dráhy započala v roce [[1946]] odlesněním pásu v dolní části trasy. Na dobu stavby byla postavena pomocná [[nákladní lanová dráha|nákladní lanovka]]. Vlastní montáž dráhy proběhla v letech [[1947]]–[[1948]]. Předběžný rozpočet z roku [[1947]] vyčíslil celkové náklady na 4 796 900 Kč.<ref name="Martinec6"/>
-
Lanovku vyrobila ''Transporta Chrudim'' na základě licence [[Švýcarsko|švýcarské]] firmy ''[[Von Roll]]'', typové označení je VR 101. Původně se uvažovalo o tom, že by se ve stanici Růžová hora nepřestupovalo, ale celá sedačka i s cestujícími by byla technickým zařízením s ruční nápomocí přesunuta na další úsek.  
+
Lanovku vyrobila Transporta Chrudim na základě licence [[Švýcarsko|švýcarské]] firmy Von Roll, typové označení je VR 101. Původně se uvažovalo o tom, že by se ve stanici Růžová hora nepřestupovalo, ale celá sedačka i s cestujícími by byla technickým zařízením s ruční nápomocí přesunuta na další úsek.
 +
[[Soubor:Lanová dráha Pec pod Sněžkou-Sněžka, stanice Pec pod Sněžkou(1).jpg|thumb|240px|Původní dolní stanice Pec pod Sněžkou]]
 +
Dolní úsek na Růžovou horu byl zprovozněn [[15. leden|15. ledna]] [[1949]], na horním úseku byl zkušební provoz zahájen [[10. listopad]]u [[1949]] a trvalý [[1. červenec|1.&nbsp;července]] [[1950]]. O lanovou dráhu byl velký zájem, během prvního roku provozu vyvezla na Růžovou horu 112&nbsp;200 cestujících, dolů do Pece 82&nbsp;291 osob.<ref name>{{Citace monografie | příjmení = Martinec | jméno = Jiří | titul = 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka | vydavatel = Lanová dráha Sněžka | rok = 1999 | strany = 7}}</ref>
-
Dolní úsek na Růžovou horu byl zprovozněn [[15. leden|15. ledna]] [[1949]], na horním úseku byl zkušební provoz zahájen [[10. listopad]]u 1949 a trvalý [[1. červenec|1.&nbsp;července]] [[1950]]. O lanovou dráhu byl velký zájem, během prvního roku provozu vyvezla na Růžovou horu 112&nbsp;200 cestujících, dolů do Pece 82&nbsp;291 osob.<ref name>{{Citace monografie
+
Na horním úseku docházelo kvůli větru a námraze k padání lana z podpěr (v době, kdy úsek nebyl v provozu). V letech [[1962]][[1963]] proto Transporta Chrudim změnila umístění nebo výšku některých podpěr, k padání lana však docházelo i nadále, například v roce [[1968]] byla lanovka kvůli spadlému lanu vyřazena z provozu na 5 dní.
-
| příjmení = Martinec
+
-
| jméno = Jiří
+
-
| titul = 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka
+
-
| vydavatel = Lanová dráha Sněžka
+
-
| rok = 1999
+
-
| strany = 7
+
-
}}</ref>
+
-
Na horním úseku docházelo kvůli větru a námraze k padání lana z podpěr (v době, kdy úsek nebyl v provozu). V letech [[1962]][[1963]] proto ''Transporta Chrudim'' změnila umístění nebo výšku některých podpěr, k padání lana však docházelo i nadále, například v roce [[1968]] byla lanovka kvůli spadlému lanu vyřazena z provozu na 5 dní.
+
Podle původního projektu byla lanovka postavena pro 17letý provoz. Bez větší rekonstrukce vydržela 30 let, do roku [[1980]], kdy musel být kvůli nesplnění požadavků nové [[ČSN|státní normy]] provoz dočasně zastaven. Následujícího roku byl provoz obnoven, Státní odborný technický dozor Federálního ministerstva dopravy jej ale brzy opět zastavil, neboť nebyla zcela dohotovena montáž zabezpečovacího zařízení.<ref name="Martinec12">{{Citace monografie | příjmení = Martinec | jméno = Jiří | titul = 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka | vydavatel = Lanová dráha Sněžka | rok = 1999 | strany = 12}}</ref> Všechny nedokonalosti byly napraveny v roce [[1982]], kdy lanovka opět začala jezdit.
-
Podle původního projektu byla lanovka postavena pro 17letý provoz. Bez větší rekonstrukce vydržela 30 let, do roku [[1980]], kdy musel být kvůli nesplnění požadavků nové [[ČSN|státní normy]] provoz dočasně zastaven. Následujícího roku byl provoz obnoven, Státní odborný technický dozor Federálního ministerstva dopravy jej ale brzy opět zastavil, neboť nebyla zcela dohotovena montáž zabezpečovacího zařízení.<ref name="Martinec12">{{Citace monografie
+
V minulosti lanovou dráhu provozovaly [[Československé státní dráhy]] a [[České dráhy]], v železničním [[jízdní řád|jízdním řádu]] byla vedena jako trať č. 4g, později 049 a 904. Naposledy byla v knižním jízdním řádu zahrnuta v roce 1997/1998. V roce [[1997]] ji České dráhy bezplatně předaly městu [[Pec pod Sněžkou]] (51 %) a obci [[Malá Úpa]] (49 %), v roce 1999 se jejím jediným vlastníkem stala Pec pod Sněžkou.<ref name="reko">{{Citace monografie | rok = 2012 | titul = Sněžka volá rekonstrukce! Lanová dráha Pec pod Sněžkou Sněžka (1949 – 2012) | vydavatel = Lanová dráha Sněžka | stránky = 10}}</ref>
-
| příjmení = Martinec
+
-
| jméno = Jiří
+
-
| titul = 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka
+
-
| vydavatel = Lanová dráha Sněžka
+
-
| rok = 1999
+
-
| strany = 12
+
-
}}</ref> Všechny nedokonalosti byly napraveny v roce [[1982]], kdy lanovka opět začala jezdit.
+
-
V minulosti lanovou dráhu provozovaly [[Československé státní dráhy]] a [[České dráhy]], v železničním [[jízdní řád|jízdním řádu]] byla vedena jako trať č. 4g, později 049 a 904. Naposledy byla v knižním jízdním řádu zahrnuta v roce 1997/1998. V roce [[1997]] ji České dráhy bezplatně předaly městu [[Pec pod Sněžkou]] a obci [[Malá Úpa]].  
+
Od [[1. červenec|1. července]] [[1997]] lanovku provozuje Lanová dráha Sněžka, a. s., akciová společnost zapsaná 1. dubna 1997, v níž má město [[Pec pod Sněžkou]] 71 procent.<ref name="reko" />
-
Od [[1. červenec|1. července]] [[1997]] lanovku provozuje ''Lanová dráha Sněžka, a. s.'', akciová společnost zapsaná 1. dubna 1997, v níž podle některých informací má město [[Pec pod Sněžkou]] 51 procent a [[Malá Úpa]] 49 procent. Trvající neshody obou akcionářů byly údajně jednou z příčin, proč dlouho nebylo rozhodnuto o budoucnosti lanovky.<ref>[http://www.lanove-drahy.cz/pec.htm Sedačková lanovka Pec pod Sněžkou – Růžová hora], lanove-drahy.cz, R. Bílek</ref> Podle jiného zdroje mělo ve společnosti město Pec pod Sněžkou podíl 71 % a ''RTS Trutnov s. r. o.'' podíl 29 %. Představenstvo je voleno dozorčí radou, která je tvořena zástupci majoritního akcionáře. Společnost instalovala na lanovce automatizovaný systém odbavování a nové informační panely.<ref>[http://www.krkonose-info.wz.cz/lanovka.htm Lanovka Sněžka], web Krkonoše-info</ref>
+
V roce 2008 bylo vydáno stavební povolení pro novou, kabinovou lanovku, která povede v trase té původní s krátkým prodloužením v Peci blíže k parkovišti. Stavba nové kabinové lanovky v trase byla zahájena 1. září 2011, kdy bylo předáno staveniště, v říjnu 2011 byly zahájeny přípravné práce na místě budoucí dolní stanice v Peci pod Sněžkou.<ref name="reko" /> Dne 13. května 2012 byl zastaven provoz na horním úseku Růžová hora – Sněžka, aby mohla být dráha rozebrána ještě během léta.<ref>{{Citace elektronické monografie | příjmení = Truhlička | jméno = Ivan | titul = Lanovka na Sněžku pro veřejnost dojezdila, nahradí ji nová kabinová | url = http://hradec.idnes.cz/lanovka-na-snezku-pro-verejnost-dojezdila-nahradi-ji-nova-kabinova-1dr-/hradec-zpravy.aspx?c=A120512_1776856_hradec-zpravy_ab | datum vydání = 2012-5-13 | datum přístupu = 2012-9-2 | vydavatel = Idnes.cz}}</ref> Dolní úsek Pec pod Sněžkou – Růžová hora zůstal v provozu do 2. září 2012.<ref name="muzeum">{{Citace elektronické monografie | příjmení = Rambousková | jméno = Michaela | titul = Muzeum chce zachránit lanovku, o víkendu vyjede na Sněžku naposledy | url = http://hradec.idnes.cz/lanovku-na-snezku-chce-zachrant-narodni-technicke-muzeum-pzo-/hradec-zpravy.aspx?c=A120829_1822120_hradec-zpravy_kvi | datum vydání = 2012-8-31 | datum přístupu = 2012-9-2 | vydavatel = Idnes.cz}}</ref>
-
== Popis ==
+
[[Národní technické muzeum v Praze]] uvedlo, že má zájem o několik částí původní lanovky, konkrétně jednu příhradovou podpěru, hnací zařízení a dvojici sedaček, které by mohly být vystaveny v připravovaném železničním muzeu na [[Praha Masarykovo nádraží|Masarykově nádraží]] v Praze.<ref name="muzeum" />
-
[[Soubor:Lanová dráha Pec pod Sněžkou-Sněžka, stanice Pec pod Sněžkou(1).jpg|thumb|Dolní stanice Pec pod Sněžkou]]
+
-
Jedná se o dvě samostatné sedačkové lanové dráhy oběžného systému. Pohon obou lanovek se nachází v mezistanici Růžová hora, kde je také zajištěn přestup mezi oběma úseky.
+
=== Popis ===
 +
Jednalo se o dvě samostatné sedačkové lanové dráhy oběžného systému. Pohon obou lanovek se nacházel v mezistanici Růžová hora, kde byl také zajištěn přestup mezi oběma úseky.
-
Při dopravní rychlosti 2,5 m/s (9 km/h) lanovka kapacitu 250 osob/hod, jízdní doba v dolním úseku je 11 minut, v horním úseku 13,5 minut, šikmá (skutečná) délka dolního úseku je 1560 metrů a horního úseku 1967 metrů.  
+
Při dopravní rychlosti 2,5&nbsp;m/s (9&nbsp;km/h) měla lanovka kapacitu 250 osob/hod, jízdní doba v dolním úseku byla 11 minut, v horním úseku 13,5 minut, šikmá (skutečná) délka dolního úseku byla 1560 metrů a horního úseku 1967 metrů.
-
Horní a dolní úsek jsou vedeny zhruba v přímkovém půdorysu a navazují na sebe v úhlu asi 130°. Horní lanovka 23 podpěr, z toho 6., 12., 14., 16., 18. a 22. jsou tlačné a ostatní nosné. Dolní úsek 19 podpěr, z toho podpěry č. 1, 6, 7 a 13 jsou tlačné. Na horním úseku koluje 55 sedaček, na dolním 44 sedaček, se standardním rozestupem 72 metrů. Výkon hlavního pohonu je pro horní lanovku 55 kW, pro dolní 75 kW.  
+
Horní a dolní úsek byly vedeny zhruba v přímkovém půdorysu a navazovaly na sebe v úhlu asi 130°. Horní lanovka měla 23 podpěr, z toho 6., 12., 14., 16., 18. a 22. byly tlačné a ostatní nosné. Dolní úsek měl 19 podpěr, z toho podpěry č. 1, 6, 7 a 13 byly tlačné. Na horním úseku kolovalo 55 sedaček, na dolním 44 sedaček, se standardním rozestupem 72 metrů. Výkon hlavního pohonu byl pro horní lanovku 55&nbsp;kW, pro dolní 75&nbsp;kW.
-
== Provoz ==
+
== Nová lanovka ==
-
[[Soubor:Lanová dráha Pec pod Sněžkou-Sněžka, horní úsek(2).jpg|thumb|upright|Horní část lanovky na Sněžku podchází turistická trasa]]
+
[[Soubor:Sněžka-August-2017-73.JPG|thumb|240px|Prostřední stanice kabinkové lanovky: Růžová&nbsp;hora&nbsp;(1339 m n. m)]]
-
Lanovka jezdí denně od 8 do 18 hodin (v létě do 19 hodin) každou celou hodinu. V dubnu a v listopadu bývá lanovka mimo provoz kvůli pravidelné údržbě.  
+
=== Příprava ===
 +
Přestože podle původního projektu měla být životnost původní lanovky 17 let, lanovka jezdila bez větších úprav již téměř 60 let a v době ukončení jejího provozu se jednalo o nejstarší provozní visutou lanovou dráhu v téměř původním stavu v Česku.
-
V roce [[2008]] stojí zpáteční jízdenka pro osobu nad 10 let věku a celý úsek 330 Kč, pouze nahoru 180 Kč, nejlevnější jízdenka pro osobu nad 10 let je ze Sněžky na Růžovou horu za 80 Kč, různé slevy platí pro děti a organizované skupiny. Jízdní kola se nepřepravují ani na jednom z úseků.  
+
Rekonstrukce lanovky byla připravována již od roku [[1971]], přičemž většina projektů počítala s prodloužením k centru [[Pec pod Sněžkou|Pece pod Sněžkou]]; některé studie zvažovaly i možnost spojit lanovou Pec pod Sněžkou přes vrchol [[Sněžka|Sněžky]] s polským lyžařským centrem [[Karpacz]].
-
V období od zahájení provozu v roce [[1949]] do konce roku [[1998]] bylo ve stanici Pec pod Sněžkou odbaveno 9&nbsp;667&nbsp;940 cestujících směrem nahoru, na Sněžku vyjelo 6&nbsp;011&nbsp;003 osob a ze Sněžky dolů bylo přepraveno 3&nbsp;945&nbsp;796 cestujících.<ref name="Martinec12"/> V 70. letech byl o její použití takový zájem, že se u stanice v Peci tvořily v sezóně i několikahodinové fronty čekajících. Na Sněžku lanovka nyní přepraví asi 90&nbsp;000 cestujících ročně.  
+
Již v 80. letech se uvažovalo o výstavbě nové lanové dráhy. [[Československé státní dráhy|ČSD]], tehdejší provozovatelé lanovky, stanovily rok [[1986]] jako konečný termín pro definitivní zastavení provozu, k čemuž však nedošlo. V roce [[1990]] si provozovatel objednal u [[České vysoké učení technické v Praze|ČVUT]] posouzení stavu budov a podpěr, které mělo sloužit jako „odrazový můstek“ pro stavbu nové dráhy. Zkoušené objekty však vyhověly bez větších problémů, takže lanovka zůstala nadále v provozu.
-
== Příprava nové lanovky ==
+
Některé skupiny aktivistů, odborníci i státní orgány ochrany přírody však vystupují proti vybudování nové lanovky a případně i pro zrušení stávající lanovky nebo alespoň jejího horního úseku kvůli tomu, že lanovka přiváží na hřebeny více turistů. Jan Štursa ze Správy [[Krkonošský národní park|KRNAP]] odhadoval, že zrušení lanovky by snížilo počet pěších návštěvníků vrcholových partií hor o 15–30 %.<ref name="kalendova">{{Citace elektronického periodika | příjmení = Kalendová | jméno = Jana | titul = Nová lanovka na Sněžku může ohrozit unikátní přírodu Krkonoš | periodikum = Ekolist.cz | datum vydání = 2003-01-28 | datum přístupu = 2011-07-26 | url = http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nova-lanovka-na-snezku-muze-ohrozit-unikatni-prirodu-krkonos}}</ref>
-
Přestože podle původního projektu měla být životnost původní lanovky 17 let, lanovka jezdí bez větších úprav již téměř 60 let a jedná se tak o nejstarší provozní lanovou dráhu v Česku.
+
-
Rekonstrukce lanovky byla připravována již od roku [[1971]], přičemž většina projektů počítala s prodloužením k centru [[Pec pod Sněžkou|Pece pod Sněžkou]]; některé studie zvažovaly i možnost spojit lanovou Pec pod Sněžkou přes vrchol [[Sněžka|Sněžky]] s polským lyžařským centrem [[Karpacz]].
+
V letech [[1994]][[1995]] a v letech [[1999]]–[[2001]] probíhala o uvažované výstavbě jednání se správou KRNAP. V červnu [[2002]] předložil navrhovatel [[Ministerstvo životního prostředí České republiky|Ministerstvu životního prostředí]] studii o dopadu projektu „Rekonstrukce lanové trati na Sněžku a sjezdové trati Růžohorky – Pec pod Sněžkou“ na životní prostředí (dokumentace [[Vyhodnocení vlivů na životní prostředí|EIA]]). Ministerstvo ji v listopadu [[2002]] vrátilo pro mnohé závady k přepracování. V té době byla zmiňována snaha Správy KRNAP zrušit horní část lanovky.<ref name="kalendova" />
-
Již v 80. letech se uvažovalo o výstavbě nové lanové dráhy. [[Československé státní dráhy|ČSD]], tehdejší provozovatelé lanovky, stanovily rok [[1986]] jako konečný termín pro definitivní zastavení provozu, k čemuž však nedošlo. V roce [[1990]] si provozovatel objednal u [[České vysoké učení technické v Praze|ČVUT]] posouzení stavu budov a podpěr, které mělo sloužit jako „odrazový můstek“ pro stavbu nové dráhy. Zkoušené objekty však vyhověly bez větších problémů, takže lanovka zůstala nadále v provozu.
+
V prosinci [[2006]] se město [[Pec pod Sněžkou]] dohodlo se správou KRNAP na výstavbě nové lanovky za podmínky, že nový [[Lyžování|lyžařský]] areál nebude zřízen u blízkých [[Růžohorky|Růžohorek]], ale na [[Vlašský vrch|Vlašském vrchu]] na opačném břehu [[Úpa|Úpy]], a příslibu změny politiky regulace apartmánů. KRNAP však požaduje, aby nová lanovka neměla větší kapacitu než dosavadní, zatímco město chce postavit lanovku s osmimístnými kabinami s kapacitou 400 osob/hod (v březnu 2007 město přistoupilo na požadavek Správy KRNAP<ref>{{Citace elektronického periodika | autor = ČTK | odkaz na autora = Česká tisková kancelář | titul = KRNAP souhlasí se stavbou lanovky na Sněžku | periodikum = Archiweb.cz  | datum vydání = 2007-03-14 | datum přístupu = 2011-07-26 | url = http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&type=1&id=3104}}</ref>). V letech [[2006]] a [[2007]] z jednání vyplývalo, že výstavba by mohla začít již v roce [[2008]] a být dokončena roku [[2009]]. Cena lanovky má být asi 420 milionů Kč, město očekává až 85% dotaci z evropských fondů. Od modernistických návrhů nových stanic (kovovo-skleněné promáčklé tubusy) musel investor ustoupit, změna polohy se týká jen dolní stanice, která bude postavena u chaty Lesovna a parkoviště U Kapličky blíže centru města.<ref>{{Citace elektronického periodika | příjmení = Truhlička | jméno = Ivan | titul = Lanovka na Sněžku pojede. Je rozhodnuto. | periodikum = iDNES.cz | datum vydání = 2006-12-07 | datum přístupu = 2011-07-26 | url = http://cestovani.idnes.cz/lanovka-na-snezku-pojede-je-rozhodnuto-dy9-/ig_zima.aspx?c=A061207_120508_ig_zima_tom}}</ref><ref>{{Citace elektronického periodika | autor = ČTK | odkaz na autora = Česká tisková kancelář | titul = Spor o podobu lanovky na Sněžku ohrožuje její financování | periodikum = Archiweb.cz | datum vydání = 2007-05-31 | datum přístupu = 2011-07-26 | url = http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&type=1&id=3617
 +
}}</ref><ref>{{Citace elektronického periodika | příjmení = Mudrová | jméno = Jana | titul = Hledá se kompromis vzhledu stanic lanovky na Sněžku | periodikum = Deník | datum vydání = 2007-06-14 | datum přístupu = 2011-07-26 | url = http://krkonossky.denik.cz/zpravy_region/krkonose_snezka20070614.html}}</ref><ref>{{Citace elektronického periodika | příjmení = Bílek | jméno = Vladimír | titul = Lanovkou na vrchol Sněžky už v roce 2009 | periodikum = iDNES.cz | datum vydání = 2007-09-05 | datum přístupu = 2011-07-26 | url = http://cestovani.idnes.cz/lanovkou-na-vrchol-snezky-uz-v-roce-2009-dxo-/igcechy.aspx?c=A070905_155134_igcechy_tom}}</ref> Dne [[3. prosinec|3. prosince]] [[2007]] schválila záměr výstavby lanovky v I. zóně národního parku vláda. V červenci [[2008]] získalo město Pec stavební povolení.<ref name="reko" />
 +
 
 +
=== Stavba a zprovoznění ===
 +
Výstavba nové lanové dráhy byla oficiálně zahájena 22. září 2011, náklady byly předpokládány ve výši 300 milionů Kč, z toho dvě třetiny hrazené z evropských fondů. Nová lanovka měla být zprovozněna na jaře 2014.<ref>{{Citace elektronického periodika | příjmení = Pařízek | jméno = Martin | titul = V Peci pod Sněžkou se začíná stavět nová lanovka | periodikum = Český rozhlas | odkaz na periodikum = Český rozhlas | datum vydání = 2011-09-22 | datum přístupu = 2011-09-22 | url = http://www.rozhlas.cz/zpravy/regiony/_zprava/v-peci-pod-snezkou-se-zacina-stavet-nova-lanovka--951579}}</ref> Jedná se o dvouúsekovou osobní visutou jednolanovou dráhu oběžného systému typu GD4 s odpojitelnými čtyřmístnými kabinkami od italské firmy LEITNER A.G.<ref name="reko" /> Konečné náklady dosáhly částky 311 milionů korun, z nichž necelých 80 milionů korun zaplatí město Pec pod Sněžkou, zbytek je financován z fondů Evropské unie. Stavitelem byla trutnovská firma BAK.<ref name="otevření-d">{{Citace elektronické monografie | příjmení = Rambousková | jméno = Michaela | příjmení2 = Tůmová | jméno2 = Štěpánka | titul = Novou lanovku na Sněžku zkusili první pasažéři, Klaus reptal na fronty | url = http://hradec.idnes.cz/otevreni-lanovky-na-snezku-dfi-/hradec-zpravy.aspx?c=A131220_135817_hradec-zpravy_tuu | datum vydání = 2013-12-20 | datum přístupu = 2013-12-20 | vydavatel = Idnes.cz}}</ref>
-
Některé skupiny aktivistů, odborníci i státní orgány ochrany přírody však vystupují proti vybudování nové lanovky a případně i pro zrušení stávající lanovky nebo alespoň jejího horního úseku kvůli tomu, že lanovka přiváží na hřebeny více turistů. Jan Štursa ze Správy [[Krkonošský národní park|KRNAP]] odhadoval, že zrušení lanovky by snížilo počet pěších návštěvníků vrcholových partií hor o 15–30 %.<ref name=kalendova>Jana Kalendová: [http://www.ekolist.cz/zprava.shtml?x=117947 Nová lanovka na Sněžku může ohrozit unikátní přírodu Krkonoš], ekolist.cz, 28. 1. 2003</ref>  
+
Po ukončení provozu spodního úseku v září 2012 došlo během následujících týdnů k odstranění původní dolní dráhy a demolici stanice Růžová hora. Do konce roku byly také osazeny nové podpěry. V létě 2013 již byla technologie obou stanic téměř dokončená, do září bylo nataženo dopravní lano. Dne 9. října 2013 proběhly první zkušební jízdy kabinek, v listopadu byly absolvovány zátěžové zkoušky<ref>{{Citace elektronické monografie | titul = Kabinková lanovka Pec pod Sněžkou - Růžová hora: Průběh výstavby | url = http://www.lanove-drahy.cz/?page=lan&lan=11&v=1 | datum přístupu = 2013-12-20 | vydavatel = Lanove-drahy.cz}}</ref> a 20. prosince 2013 byl dolní úsek lanové dráhy slavnostně zprovozněn.<ref name="otevření-d"/>
 +
 
 +
Provoz na původním horním úseku byl ukončen dříve, již v květnu 2012. Během léta byla dráha odstraněna a zdemolována byla i stanice na Sněžce. Na podzim byla zahájena montáž nové horní stanice. V létě 2013 byly osazeny příhradové podpěry (s designem původních podpěr), během října bylo osazeno dopravní lano. První zkušební jízda proběhla 11. listopadu, následovaly zátěžové zkoušky.<ref>{{Citace elektronické monografie | titul = Kabinková lanovka Růžová hora - Sněžka: Průběh výstavby | url = http://www.lanove-drahy.cz/?page=lan&lan=12&v=1 | datum přístupu = 2013-12-20 | vydavatel = Lanove-drahy.cz}}</ref> Celá dráha z Pece na Sněžku byla dokončena ještě v roce 2013,<ref name="otevření-d"/> nicméně ke schválení horního úseku [[Drážní úřad|Drážním úřadem]] došlo na začátku roku 2014, zprovozněn byl 22. února toho roku.<ref>{{Citace elektronické monografie | příjmení = Topinková | jméno = Martina | titul = Lanovka na Sněžku jezdí od soboty až na vrchol, přitáhla zástupy lidí | url = http://hradec.idnes.cz/lanovka-na-snezku-v-provozu-od-dneska-dwy-/hradec-zpravy.aspx?c=A140222_105245_hradec-zpravy_maq | datum vydání = 2014-02-22 | datum přístupu = 2014-02-22 | vydavatel = Idnes.cz}}</ref>
 +
 
 +
== Provoz ==
 +
[[Soubor:Sněžka-August-2017-10.JPG|thumb|240px|Horní část lanovky na Sněžku podchází turistická trasa]]
 +
Lanovka jezdila denně od 8 do 18 hodin (v létě do 19 hodin) každou celou hodinu. V dubnu a v listopadu bývala lanovka mimo provoz kvůli pravidelné údržbě.
-
V letech [[1994]]–[[1995]] a v letech [[1999]]–[[2001]] probíhala o uvažované výstavbě jednání se správou KRNAP. V červnu [[2002]] předložil navrhovatel [[Ministerstvo životního prostředí České republiky|Ministerstvu životního prostředí]] studii o dopadu projektu „Rekonstrukce lanové trati na Sněžku a sjezdové trati Růžohorky – Pec pod Sněžkou“ na životní prostředí (dokumentace [[Vyhodnocení vlivů na životní prostředí|EIA]]). Ministerstvo ji v listopadu [[2002]] vrátilo pro mnohé závady k přepracování. V té době byla zmiňována snaha Správy KRNAP zrušit horní část lanovky.<ref name=kalendova />
+
V roce 2008 stála zpáteční jízdenka pro osobu nad 10 let věku a celý úsek 330 Kč, pouze nahoru 180 Kč, nejlevnější jízdenka pro osobu nad 10 let byla ze Sněžky na Růžovou horu za 80 Kč, různé slevy platily pro děti a organizované skupiny. Jízdní kola se nepřepravovaly ani na jednom z úseků.
-
V prosinci [[2006]] se město [[Pec pod Sněžkou]] dohodlo se správou KRNAP na výstavbě nové lanovky za podmínky, že nový [[Lyžování|lyžařský]] areál nebude zřízen u blízkých [[Růžohorky|Růžohorek]], ale na [[Vlašský vrch|Vlašském vrchu]] na opačném břehu [[Úpa|Úpy]], a příslibu změny politiky regulace apartmánů. KRNAP však požaduje, aby nová lanovka neměla větší kapacitu než dosavadní, zatímco město chce postavit lanovku s osmimístnými kabinami s kapacitou 400 osob/hod (v březnu 2007 město přistoupilo na požadavek Správy KRNAP<ref>[http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&type=1&id=3104 KRNAP souhlasí se stavbou lanovky na Sněžku], archiweb.cz, 14. 3. 2007, ČTK, MF Dnes – regionální příloha Královéhradecký kraj</ref>). V letech [[2006]] a [[2007]] z jednání vyplývalo, že výstavba by mohla začít již v roce [[2008]] a být dokončena roku [[2009]]. Cena lanovky má být asi 420 milionů Kč, město očekává až 85% dotaci z evropských fondů. Od modernistických návrhů nových stanic (kovovo-skleněné promáčklé tubusy) musel investor ustoupit, horní a střední stanice mají být jen zrekonstruovány, jen dolní stanice bude postavena nově, u chaty Lesovna a parkoviště U Kapličky blíže centru města.<ref>Ivan Truhlička: [http://cestovani.idnes.cz/lanovka-na-snezku-pojede-je-rozhodnuto-dy9-/ig_zima.asp?c=A061207_120508_ig_zima_tom Lanovka na Sněžku pojede. Je rozhodnuto.], idnes.cz, 7. 12. 2006, MF Dnes</ref><ref>[http://www.archiweb.cz/news.php?action=show&type=1&id=3617 Spor o podobu lanovky na Sněžku ohrožuje její financování], archiweb.cz, 31. 5. 2007, ČTK, MFD Královéhradecký kraj</ref><ref>Jana Mudrová: [http://krkonossky.denik.cz/zpravy_region/krkonose_snezka20070614.html Hledá se kompromis vzhledu stanic lanovky na Sněžku], Krkonošský deník, 14. 6. 2007</ref><ref>[http://cestovani.idnes.cz/lanovkou-na-vrchol-snezky-uz-v-roce-2009-dxo-/igcechy.asp?c=A070905_155134_igcechy_tom Lanovkou na vrchol Sněžky už v roce 2009], idnes.cz, 5. 9. 2007, lek, MF Dnes</ref> 3. prosince 2007 schválila záměr výstavby lanovky v I. zóně národního parku vláda. V srpnu 2008 získalo město Pec stavební povolení, uvažuje se o zahájení výstavby v roce [[2009]] nebo [[2010]].<ref>{{Citace elektronické monografie
+
V období od zahájení provozu v roce 1949 do konce roku 1998 bylo ve stanici Pec pod Sněžkou odbaveno 9&nbsp;667&nbsp;940 cestujících směrem nahoru, na Sněžku vyjelo 6&nbsp;011&nbsp;003 osob a ze Sněžky dolů bylo přepraveno 3&nbsp;945&nbsp;796 cestujících.<ref name="Martinec12"/> V 70. letech byl o její použití takový zájem, že se u stanice v Peci tvořily v sezóně i několikahodinové fronty čekajících. V posledních letech svého provozu přepravovala lanovka na Sněžku asi 90&nbsp;000 cestujících ročně.
-
| autor = ČTK
+
-
| titul = Novou lanovkou na Sněžku za čtvrt hodinky
+
-
| url = http://www.tyden.cz/rubriky/cestovani/novou-lanovkou-na-snezku-za-ctvrt-hodinky_76944.html
+
-
| datum vydání = 2008-08-24
+
-
| datum přístupu = 2008-10-01
+
-
| vydavatel = Týden.cz
+
-
}}</ref>
+
-
== Související články ==
+
== Odkazy ==
 +
=== Reference ===
 +
<references />
 +
=== Související články ===
* [[Seznam lanových drah v Česku]]
* [[Seznam lanových drah v Česku]]
-
== Literatura ==
+
=== Literatura ===
* {{Citace monografie
* {{Citace monografie
  | příjmení = Martinec
  | příjmení = Martinec
Řádka 115: Řádka 104:
}}
}}
-
== Reference ==
+
=== Externí odkazy ===
-
<references/>
+
-
== Externí odkazy ==
+
* [http://www.snezkalanovka.cz Lanová dráha Sněžka], web provozovatele
* [http://www.snezkalanovka.cz Lanová dráha Sněžka], web provozovatele
* [http://www.lanove-drahy.cz/?page=lan&lan=11 Pec pod Sněžkou – Růžová hora], lanove-drahy.cz, R. Bílek
* [http://www.lanove-drahy.cz/?page=lan&lan=11 Pec pod Sněžkou – Růžová hora], lanove-drahy.cz, R. Bílek
* [http://www.lanove-drahy.cz/?page=lan&lan=12 Sedačková lanovka Růžová hora – Sněžka], lanove-drahy.cz
* [http://www.lanove-drahy.cz/?page=lan&lan=12 Sedačková lanovka Růžová hora – Sněžka], lanove-drahy.cz
-
* [http://www.krkonose-info.wz.cz/lanovka.htm Lanovka Sněžka], web Krkonoše-info
 
-
{{commonscat|Sedačková lanovka Pec pod Sněžkou - Sněžka}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Gondola lift Pec pod Sněžkou - Sněžka|Lanová dráha Pec pod Sněžkou – Sněžka}}{{commonscat|Sedačková lanovka Pec pod Sněžkou - Sněžka|Sedačková lanovka Pec pod Sněžkou - Sněžka}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Visuté lanové dráhy v Česku]]
[[Kategorie:Visuté lanové dráhy v Česku]]
-
[[Kategorie:Okres Trutnov]]
+
[[Kategorie:Pec pod Sněžkou]]
[[Kategorie:Doprava v Královéhradeckém kraji]]
[[Kategorie:Doprava v Královéhradeckém kraji]]
[[Kategorie:Krkonoše]]
[[Kategorie:Krkonoše]]

Aktuální verze z 13. 9. 2017, 12:55

Kabinka v dolní stanici jede směrem Růžová hora–Sněžka
Kabinka v horní stanici jede směrem Růžová hora–Pec pod Sněžkou

Lanová dráha Pec pod SněžkouRůžová horaSněžka je dvojúseková lanová dráha v Krkonoších. Původní sedačková lanová dráha byla uvedena do provozu v roce 1949 a prostřední stanice Růžová hora byla přestupní. Sedačky byly dvoumístné, odpojitelné, sedělo se na nich bokem po směru jízdy, levým bokem napřed. Provoz na ní byl ukončen v roce 2012, přičemž stavba nové dráhy (jejíž trasa byla v Peci prodloužena blíže k městu) začala již na podzim 2011. V letech 2013 a 2014 byla nahrazena ve stejné, mírně prodloužené trase kabinkovou lanovou dráhou, která je opět tvořena dvěma na sobě nezávislými oběžnými lanovkami se střední stanicí na Růžové hoře, avšak kabinka může přecházet z jedné lanové dráhy na druhou bez přestupu cestujících. Z důvodu nepříznivých povětrnostních podmínek na Sněžce (silného větru aj.) může být v některých dnech či obdobích v provozu pouze dolní úsek dráhy.

Obsah

Stanice

  • Pec pod Sněžkou (826 m n. m.; původní lanovka: 890 m n. m.)
  • Růžová hora (1339 m n. m.; původní lanovka: 1354 m n. m.)
  • Sněžka (1594 m n. m.)

Původní lanovka

Historie

O lanovce na Sněžku uvažovalo ministerstvo dopravy již po ukončení války. Do roku 1945 je datován záměr vést lanovou dráhu Obřím dolem, přes rokli Rudníku k Obří boudě a odtud na vrchol Sněžky. Z důvodu ochrany přírody a možných provozních problémů na strmém svahu nejvyšší české hory byla dráha přesunuta do dnešní trasy přes Růžovou horu a s dolní stanicí nacházející se blíže Peci.[1]

Výstavba lanové dráhy započala v roce 1946 odlesněním pásu v dolní části trasy. Na dobu stavby byla postavena pomocná nákladní lanovka. Vlastní montáž dráhy proběhla v letech 19471948. Předběžný rozpočet z roku 1947 vyčíslil celkové náklady na 4 796 900 Kč.[1]

Lanovku vyrobila Transporta Chrudim na základě licence švýcarské firmy Von Roll, typové označení je VR 101. Původně se uvažovalo o tom, že by se ve stanici Růžová hora nepřestupovalo, ale celá sedačka i s cestujícími by byla technickým zařízením s ruční nápomocí přesunuta na další úsek.

Původní dolní stanice Pec pod Sněžkou

Dolní úsek na Růžovou horu byl zprovozněn 15. ledna 1949, na horním úseku byl zkušební provoz zahájen 10. listopadu 1949 a trvalý 1. července 1950. O lanovou dráhu byl velký zájem, během prvního roku provozu vyvezla na Růžovou horu 112 200 cestujících, dolů do Pece 82 291 osob.[2]

Na horním úseku docházelo kvůli větru a námraze k padání lana z podpěr (v době, kdy úsek nebyl v provozu). V letech 19621963 proto Transporta Chrudim změnila umístění nebo výšku některých podpěr, k padání lana však docházelo i nadále, například v roce 1968 byla lanovka kvůli spadlému lanu vyřazena z provozu na 5 dní.

Podle původního projektu byla lanovka postavena pro 17letý provoz. Bez větší rekonstrukce vydržela 30 let, do roku 1980, kdy musel být kvůli nesplnění požadavků nové státní normy provoz dočasně zastaven. Následujícího roku byl provoz obnoven, Státní odborný technický dozor Federálního ministerstva dopravy jej ale brzy opět zastavil, neboť nebyla zcela dohotovena montáž zabezpečovacího zařízení.[3] Všechny nedokonalosti byly napraveny v roce 1982, kdy lanovka opět začala jezdit.

V minulosti lanovou dráhu provozovaly Československé státní dráhy a České dráhy, v železničním jízdním řádu byla vedena jako trať č. 4g, později 049 a 904. Naposledy byla v knižním jízdním řádu zahrnuta v roce 1997/1998. V roce 1997 ji České dráhy bezplatně předaly městu Pec pod Sněžkou (51 %) a obci Malá Úpa (49 %), v roce 1999 se jejím jediným vlastníkem stala Pec pod Sněžkou.[4]

Od 1. července 1997 lanovku provozuje Lanová dráha Sněžka, a. s., akciová společnost zapsaná 1. dubna 1997, v níž má město Pec pod Sněžkou 71 procent.[4]

V roce 2008 bylo vydáno stavební povolení pro novou, kabinovou lanovku, která povede v trase té původní s krátkým prodloužením v Peci blíže k parkovišti. Stavba nové kabinové lanovky v trase byla zahájena 1. září 2011, kdy bylo předáno staveniště, v říjnu 2011 byly zahájeny přípravné práce na místě budoucí dolní stanice v Peci pod Sněžkou.[4] Dne 13. května 2012 byl zastaven provoz na horním úseku Růžová hora – Sněžka, aby mohla být dráha rozebrána ještě během léta.[5] Dolní úsek Pec pod Sněžkou – Růžová hora zůstal v provozu do 2. září 2012.[6]

Národní technické muzeum v Praze uvedlo, že má zájem o několik částí původní lanovky, konkrétně jednu příhradovou podpěru, hnací zařízení a dvojici sedaček, které by mohly být vystaveny v připravovaném železničním muzeu na Masarykově nádraží v Praze.[6]

Popis

Jednalo se o dvě samostatné sedačkové lanové dráhy oběžného systému. Pohon obou lanovek se nacházel v mezistanici Růžová hora, kde byl také zajištěn přestup mezi oběma úseky.

Při dopravní rychlosti 2,5 m/s (9 km/h) měla lanovka kapacitu 250 osob/hod, jízdní doba v dolním úseku byla 11 minut, v horním úseku 13,5 minut, šikmá (skutečná) délka dolního úseku byla 1560 metrů a horního úseku 1967 metrů.

Horní a dolní úsek byly vedeny zhruba v přímkovém půdorysu a navazovaly na sebe v úhlu asi 130°. Horní lanovka měla 23 podpěr, z toho 6., 12., 14., 16., 18. a 22. byly tlačné a ostatní nosné. Dolní úsek měl 19 podpěr, z toho podpěry č. 1, 6, 7 a 13 byly tlačné. Na horním úseku kolovalo 55 sedaček, na dolním 44 sedaček, se standardním rozestupem 72 metrů. Výkon hlavního pohonu byl pro horní lanovku 55 kW, pro dolní 75 kW.

Nová lanovka

Prostřední stanice kabinkové lanovky: Růžová hora (1339 m n. m)

Příprava

Přestože podle původního projektu měla být životnost původní lanovky 17 let, lanovka jezdila bez větších úprav již téměř 60 let a v době ukončení jejího provozu se jednalo o nejstarší provozní visutou lanovou dráhu v téměř původním stavu v Česku.

Rekonstrukce lanovky byla připravována již od roku 1971, přičemž většina projektů počítala s prodloužením k centru Pece pod Sněžkou; některé studie zvažovaly i možnost spojit lanovou Pec pod Sněžkou přes vrchol Sněžky s polským lyžařským centrem Karpacz.

Již v 80. letech se uvažovalo o výstavbě nové lanové dráhy. ČSD, tehdejší provozovatelé lanovky, stanovily rok 1986 jako konečný termín pro definitivní zastavení provozu, k čemuž však nedošlo. V roce 1990 si provozovatel objednal u ČVUT posouzení stavu budov a podpěr, které mělo sloužit jako „odrazový můstek“ pro stavbu nové dráhy. Zkoušené objekty však vyhověly bez větších problémů, takže lanovka zůstala nadále v provozu.

Některé skupiny aktivistů, odborníci i státní orgány ochrany přírody však vystupují proti vybudování nové lanovky a případně i pro zrušení stávající lanovky nebo alespoň jejího horního úseku kvůli tomu, že lanovka přiváží na hřebeny více turistů. Jan Štursa ze Správy KRNAP odhadoval, že zrušení lanovky by snížilo počet pěších návštěvníků vrcholových partií hor o 15–30 %.[7]

V letech 19941995 a v letech 19992001 probíhala o uvažované výstavbě jednání se správou KRNAP. V červnu 2002 předložil navrhovatel Ministerstvu životního prostředí studii o dopadu projektu „Rekonstrukce lanové trati na Sněžku a sjezdové trati Růžohorky – Pec pod Sněžkou“ na životní prostředí (dokumentace EIA). Ministerstvo ji v listopadu 2002 vrátilo pro mnohé závady k přepracování. V té době byla zmiňována snaha Správy KRNAP zrušit horní část lanovky.[7]

V prosinci 2006 se město Pec pod Sněžkou dohodlo se správou KRNAP na výstavbě nové lanovky za podmínky, že nový lyžařský areál nebude zřízen u blízkých Růžohorek, ale na Vlašském vrchu na opačném břehu Úpy, a příslibu změny politiky regulace apartmánů. KRNAP však požaduje, aby nová lanovka neměla větší kapacitu než dosavadní, zatímco město chce postavit lanovku s osmimístnými kabinami s kapacitou 400 osob/hod (v březnu 2007 město přistoupilo na požadavek Správy KRNAP[8]). V letech 2006 a 2007 z jednání vyplývalo, že výstavba by mohla začít již v roce 2008 a být dokončena roku 2009. Cena lanovky má být asi 420 milionů Kč, město očekává až 85% dotaci z evropských fondů. Od modernistických návrhů nových stanic (kovovo-skleněné promáčklé tubusy) musel investor ustoupit, změna polohy se týká jen dolní stanice, která bude postavena u chaty Lesovna a parkoviště U Kapličky blíže centru města.[9][10][11][12] Dne 3. prosince 2007 schválila záměr výstavby lanovky v I. zóně národního parku vláda. V červenci 2008 získalo město Pec stavební povolení.[4]

Stavba a zprovoznění

Výstavba nové lanové dráhy byla oficiálně zahájena 22. září 2011, náklady byly předpokládány ve výši 300 milionů Kč, z toho dvě třetiny hrazené z evropských fondů. Nová lanovka měla být zprovozněna na jaře 2014.[13] Jedná se o dvouúsekovou osobní visutou jednolanovou dráhu oběžného systému typu GD4 s odpojitelnými čtyřmístnými kabinkami od italské firmy LEITNER A.G.[4] Konečné náklady dosáhly částky 311 milionů korun, z nichž necelých 80 milionů korun zaplatí město Pec pod Sněžkou, zbytek je financován z fondů Evropské unie. Stavitelem byla trutnovská firma BAK.[14]

Po ukončení provozu spodního úseku v září 2012 došlo během následujících týdnů k odstranění původní dolní dráhy a demolici stanice Růžová hora. Do konce roku byly také osazeny nové podpěry. V létě 2013 již byla technologie obou stanic téměř dokončená, do září bylo nataženo dopravní lano. Dne 9. října 2013 proběhly první zkušební jízdy kabinek, v listopadu byly absolvovány zátěžové zkoušky[15] a 20. prosince 2013 byl dolní úsek lanové dráhy slavnostně zprovozněn.[14]

Provoz na původním horním úseku byl ukončen dříve, již v květnu 2012. Během léta byla dráha odstraněna a zdemolována byla i stanice na Sněžce. Na podzim byla zahájena montáž nové horní stanice. V létě 2013 byly osazeny příhradové podpěry (s designem původních podpěr), během října bylo osazeno dopravní lano. První zkušební jízda proběhla 11. listopadu, následovaly zátěžové zkoušky.[16] Celá dráha z Pece na Sněžku byla dokončena ještě v roce 2013,[14] nicméně ke schválení horního úseku Drážním úřadem došlo na začátku roku 2014, zprovozněn byl 22. února toho roku.[17]

Provoz

Horní část lanovky na Sněžku podchází turistická trasa

Lanovka jezdila denně od 8 do 18 hodin (v létě do 19 hodin) každou celou hodinu. V dubnu a v listopadu bývala lanovka mimo provoz kvůli pravidelné údržbě.

V roce 2008 stála zpáteční jízdenka pro osobu nad 10 let věku a celý úsek 330 Kč, pouze nahoru 180 Kč, nejlevnější jízdenka pro osobu nad 10 let byla ze Sněžky na Růžovou horu za 80 Kč, různé slevy platily pro děti a organizované skupiny. Jízdní kola se nepřepravovaly ani na jednom z úseků.

V období od zahájení provozu v roce 1949 do konce roku 1998 bylo ve stanici Pec pod Sněžkou odbaveno 9 667 940 cestujících směrem nahoru, na Sněžku vyjelo 6 011 003 osob a ze Sněžky dolů bylo přepraveno 3 945 796 cestujících.[3] V 70. letech byl o její použití takový zájem, že se u stanice v Peci tvořily v sezóně i několikahodinové fronty čekajících. V posledních letech svého provozu přepravovala lanovka na Sněžku asi 90 000 cestujících ročně.

Odkazy

Reference

  1. 1,0 1,1 MARTINEC, Jiří. 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka. [s.l.] : Lanová dráha Sněžka, 1999. S. 6.  
  2. MARTINEC, Jiří. 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka. [s.l.] : Lanová dráha Sněžka, 1999. S. 7.  
  3. 3,0 3,1 MARTINEC, Jiří. 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka. [s.l.] : Lanová dráha Sněžka, 1999. S. 12.  
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Sněžka volá rekonstrukce! Lanová dráha Pec pod Sněžkou – Sněžka (1949 – 2012). [s.l.] : Lanová dráha Sněžka, 2012. S. 10.  
  5. TRUHLIČKA, Ivan. Lanovka na Sněžku pro veřejnost dojezdila, nahradí ji nová kabinová [online]. Idnes.cz, 2012-5-13, [cit. 2012-09-02]. Dostupné online.  
  6. 6,0 6,1 RAMBOUSKOVÁ, Michaela. Muzeum chce zachránit lanovku, o víkendu vyjede na Sněžku naposledy [online]. Idnes.cz, 2012-8-31, [cit. 2012-09-02]. Dostupné online.  
  7. 7,0 7,1 KALENDOVÁ, Jana. Nová lanovka na Sněžku může ohrozit unikátní přírodu Krkonoš. Ekolist.cz [online]. 2003-01-28 [cit. 2011-07-26]. Dostupné online.  
  8. ČTK. KRNAP souhlasí se stavbou lanovky na Sněžku. Archiweb.cz [online]. 2007-03-14 [cit. 2011-07-26]. Dostupné online.  
  9. TRUHLIČKA, Ivan. Lanovka na Sněžku pojede. Je rozhodnuto.. iDNES.cz [online]. 2006-12-07 [cit. 2011-07-26]. Dostupné online.  
  10. ČTK. Spor o podobu lanovky na Sněžku ohrožuje její financování. Archiweb.cz [online]. 2007-05-31 [cit. 2011-07-26]. Dostupné online.  
  11. MUDROVÁ, Jana. Hledá se kompromis vzhledu stanic lanovky na Sněžku. Deník [online]. 2007-06-14 [cit. 2011-07-26]. Dostupné online.  
  12. BÍLEK, Vladimír. Lanovkou na vrchol Sněžky už v roce 2009. iDNES.cz [online]. 2007-09-05 [cit. 2011-07-26]. Dostupné online.  
  13. PAŘÍZEK, Martin. V Peci pod Sněžkou se začíná stavět nová lanovka. Český rozhlas [online]. 2011-09-22 [cit. 2011-09-22]. Dostupné online.  
  14. 14,0 14,1 14,2 RAMBOUSKOVÁ, Michaela; TŮMOVÁ, Štěpánka. Novou lanovku na Sněžku zkusili první pasažéři, Klaus reptal na fronty [online]. Idnes.cz, 2013-12-20, [cit. 2013-12-20]. Dostupné online.  
  15. Kabinková lanovka Pec pod Sněžkou - Růžová hora: Průběh výstavby [online]. Lanove-drahy.cz, [cit. 2013-12-20]. Dostupné online.  
  16. Kabinková lanovka Růžová hora - Sněžka: Průběh výstavby [online]. Lanove-drahy.cz, [cit. 2013-12-20]. Dostupné online.  
  17. TOPINKOVÁ, Martina. Lanovka na Sněžku jezdí od soboty až na vrchol, přitáhla zástupy lidí [online]. Idnes.cz, 2014-02-22, [cit. 2014-02-22]. Dostupné online.  

Související články

Literatura

  • MARTINEC, Jiří. 50 let lanové dráhy Pec pod Sněžkou - Sněžka. [s.l.] : Lanová dráha Sněžka, 1999.  

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lanová dráha Pec pod Sněžkou – Sněžka
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Sedačková lanovka Pec pod Sněžkou - Sněžka