Aero Ae-01

Z Multimediaexpo.cz

Aero Ae-01

Aero Ae-01 byl československý vojenský cvičný dvouplošník, který byl postaven v roce 1919. Jednalo se o licenční letoun Hansa-Brandenburg B.I.

Po první světové válce získal samostatný československý stát několik rakousko-uherských letounů, které byly dislokovány na letišti v Chebu. Do služby v československém vojenském i civilním letectvu byly převzaty letouny Hansa Brandenburg B.I, Hansa Brandenburg C.I, Ansaldo SVA 10, Phönix C.I, Aviatik D.I, Anatra Anasalj, DFW B.I, LVG C.VI, Fokker B.I a další, které byly ovšem zastaralé a v nevalném technickém stavu. Později byly získány ještě další stroje (např. Albatros C.II, Albatros D.III, Rumpler C.VI, Fokker D.VII). Francie věnovala Československé armádě celkem 115 letounů z vojenských přebytků (SPAD S.VII, SPAD S.XIII, Salmson SAL.2A.2, Voisin X. Bn2 či Breguet Br.14 A.2).

Samostatné Československo se však vydalo na cestu výroby vlastních vojenských letadel a Aero Ae-01, vyráběné v Aeru Vodochody, se stalo prvním typem, i když bylo vyráběné ještě na základě licence.

Technické údaje

  • Osádka: 2, žák a instruktor
  • Délka: 8,50 m
  • Rozpětí: 12,30 m
  • Výška: 2,9
  • Plocha křídla: 35 m2
  • Prázdná hmotnost: 715 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 933 kg
  • Motor: 1 × Mercedes Benz
  • Výkon: 160 hP
  • Maximální rychlost: 110 km/h
  • Stoupavost: 105 m/min