Rubens Barrichello
Slavíme 12. výročí existence naší Encyklopedie !
Historie největší čistě české encyklopedie se začala psát již 2. listopadu 2006 !
Za 144 měsíců tvrdé práce se nám podařilo radikálně zvýšit kvalitu celého projektu.
Dnes máme obrovské plány a počítáme s dalšími 10 roky rychlého rozvoje...

Z Multimediaexpo.cz

Přejít na: navigace, hledání
Rubens Barrichello (2010)
Rubens Barrichello (2006)

Rubens Gonçalves Barrichello (* 23. květen 1972 v São Paulu, Brazílie) je brazilský jezdec Formule 1 s italskými kořeny.V současné době jezdí za stáj Honda.

Barrichello je známý jako stájový kolega Michaela Schumachera v letech 20002005. Po ukončení Schumacherovy kariéry na konci roku 2006, se stal Rubens nejzkušenějším jezdcem ve F1. Barrichello obdivoval Ayrtona Sennu, který ho považoval za jakéhosi svého žáka. V sezóně 2008 je Rubens jediným jezdcem, který se se Sennou setkal na trati, a je tak jakousi poslední vzpomínkou na něj na trati.

V současné době je Rubens Barrichello pátým jezdcem v celé historii v počtu získaných bodů.

Obsah

Osobní život

Rubens se narodil v Sao Paulu, jako syn Rubense Barrichella Juniora. Jeho otec i dědeček se též jmenují Rubens. Narodil se ve stejný den jako jeho otec: 23. května. Jelikož je až třetím Rubensem v pořadí, říkají mu Rubinho (portugalská zdrobnělina pro jméno Rubens), což je také jeho současná přezdívka.

V roce 1997 se oženil se Silvanou Giaffoneovou, bylo to 24. února. Silvana je sestřenicí Brazilského jezdce IRL, Felipe Giaffonea a neteří brazilských šampionů, Alfonsa Giaffonea Filha a Zeca Giaffonea. Tak vznikla asi nejznámější závodnická rodina v Brazílii. Se Silvanou mají 2 syny: Eduarda (* 2001) a Fernanda (* 2005).

Kariéra před Formulí 1

Barrichello byl v mládí velice talentovaným jezdcem, vyhrál pětkrát titul na motokárách v Brazílii, poté přešel do Evropy do série Formule Lotus v roce 1990. Hned v prvním roce tuto sérii vyhrál a pro příští rok zaujal místo v Britské Formuli 3, kde porazil mladého Brita, Davida Coultharda. Rubens se svezl ve F1 velice brzy, už v 19 letech, nejprve ale ještě odjezdil sérii Formule 3000. Tady sice titul nezískal, vybojoval ale solidní třetí místo, a pro rok 1993 se spojil s týmem Jordan, jezdícím ve Formuli 1.

Formule 1

1993-1996: Jordan

1993

Rubens měl efektivní start do F1. Ve svém třetím závodě, Grand Prix Evropy, startoval ze dvanáctého místa za deštivých podmínek, ale už po prvním kole byl čtvrtý. Chvíli jel dokonce druhý, pak třetí, nakonec ale nedojel po problémech s palivem. Po celou sezónu ale měl vůz velké problémy, a Rubens dokončil jen 6 závodů z 16. Svým pátým místem z okruhu Suzuka, za které bral 2 body ale porazil své zkušenější týmové kolegy, včetně Eddieho Irvina. V Grand Prix Francie měl ale příležitost k prvním bodům, ale v posledním kole je ztratil a bodoval Michael Andretti.

1994

Rok 1994 začal slibným čtvrtým místem v Brazílii a prvními stupni vítězů na okruhu Aida. Po prvních dvou závodech byl druhý v bodování. Ale pak přišlo osudné San Marino, a těžká nehoda Rubense, ve které málem přišel o život. O 2 dny později zemřel jeho učitel Ayrton Senna. I přes tyto tragické události se Rubens nevzdal a pokračoval dále, zajel pole position na okruhu Spa-Francorchamps. V té době byl nejmladším jezdcem, který stanul na pole position. Celkově skončil na skvělém 6. místě a porazil mnoho zvučných jmen.

1995

Podobný rok s týmem Jordan byl i v sezóně 1995, kde Rubens stanul v Montrealu na druhém místě. Na konci sezóny byl celkově jedenáctý.

1996

Pro rok 1996 se s příchodem motorů Peugeot čekalo zlepšení. Do týmu také přišel významný sponzor, spolčenost Benson & Hedges. První závod nezačal špatně, Rubens bojoval celkem vysoko, ale pak jej auto přeci jen zradilo a musel odstoupit. Přes očekávání ale Jordan nebyl schopen vyhrát závod. Celkově skončil v bodování osmý. Barrichellův vztah s šéfem týmu Eddiem Jordanem se pomalu zhoršoval a na konci sezóny odešel Rubens do nově vzniklého týmu Stewart.


1997-1999: Stewart

Barrichello při Grand Prix Kanady 1997

Pro nováčkovský tým to byla obtížná sezóna, a Rubens dokončil pouhé tři závody v celé sezóně, ovšem blýskl se druhým místem v Grand Prix Monaka. To byly bohužel jediné body, a tak byl klasifikován celkově až jako třináctý.

Rok 1998 nebyl pro Stewart o moc lepší než ten předchozí, ale Rubens se postupně zlepšoval. Porazil svého stájového kolegu Jana Magnussena, který byl pro nevýrazné výsledky nahrazen Josem Verstappenem. Barrichello ovšem získal jen 4 body a celkově byl dvanáctý.

Sezóna 1999 konečně pro tým Stewart přinesla dobré výsledky. V prvním závodě sezóny se Rubens kvalifikoval na pátém místě, a v deštivé kvalifikaci ve Francii získal pole position. A také třikrát stanul na stupních vítězů: v Brazílii, San Marinu a v Grand Prix Evropy, kterou vyhrál jeho týmový kolega, Johnny Herbert. Na kontě Rubense bylo na konci sezóny 21 bodů a celkové 6. místo. To zaujalo šéfa stáje Ferrari, Jeana Todta a tak Barrichello podepsal pro rok 2000 smlouvu s týmem Ferrari.

2000-2005: Ferrari

Barrichello ve voze Ferrari (Indianapolis, 2003)

Své první vítězství získal Rubens ve svém 123. závodě, na okruhu Hockenheim, přestože startoval až jako osmnáctý. Stal se tak jezdcem s nejdelším počtem závodů, kdy nevyhrál. Barrichello pokračoval ve skvělých výsledcích a podílel se na dominanci Ferrari na začátku nového tisíciletí. Byly to jeho nejlepší léta v F1. V sezóně 2000 byl celkově čtvrtý, v roce 2001 třetí a v sezóně 2002 dokonce druhý, za týmovým kolegou Michaelem Schumacherem.

Za 3 roky u Ferrari si ale připsal jen 4 vítězství,další musel přenechat Schumacherovi při kontroverzní Grand Prix Rakouska 2002, kde na cílové rovince zpomalil, aby Michael mohl vyhrát. Díky tomuto incidentu byla v roce 2003 zakázána týmová režie.

V sezóně 2004 Barrichello často dojížděl za Schumacherem, 7x byl druhý, a vyhrál 2 závody: v Itálii a Číně. Završil tak svou nejlepší sezónu v F1, získal celkem 114 bodů a 14 umístění na stupních vítězů.

Přes skvělé auto Ferrari, které měl, nebyl Rubens na své domácí Grand Prix Brazílie nikdy příliš úspěšný. Za svou kariéru nedojel 10 ze 14 závodů na domácí trati. Nejlepším výsledkem bylo třetí místo z roku 2004.

Během sezóny 2005 začal být Barrichello kritizován, že se příliš podřizuje Michaelu Schumacherovi, a ničí si tak kariéru, celkově byl v roce 2005 až osmý. V srpnu 2005 bylo oznámeno, že Rubens po pěti letech opouští Ferrari a na konci roku se připojí ke stáji Honda.

2006-: Honda

Barrichello při Grand Prix Kanady 2006

2006

Barrichellovo šťastné číslo je 11, protože právě s tímhle číslem vyhrál svůj první závod na motokárách. Pro sezónu 2006 tak jeho týmový kolega Jenson Button přenechal číslo 11 právě Rubensovi. Jeho číslo mu však zas tak dobré výsledky nepřinesly, pohyboval se sice na špici, ale jeho kolega Button byl výrazně lepší. Barrichellův vůz prý neseděl jeho jezdeckému stylu, zejména brždění. Po menších úpravách měl být vůz zase o něco lepší. A už v Monaku mohl Rubens dojet na stupních vítězů, ale dostal trest projetí boxy za překročení rychlosti v pit lane a musel se spokojit se čtvrtým místem. V tom závodě si Rubens vyměnil helmu s jedním ze svých nejlepších přátel, Tony Kanaanem, brazilským jezdcem série IRL, kterého Rubens někdy označuje portugalsky jako Anao (což znamená trpaslík). Kanaan jel zase s Barrichelovou helmou závod 500 mil Indianapolis. Na konci sezóny obsadil Rubens celkové 7. místo.

2007

Barrichello ve voze Honda při Grand Prix Malajsie 2007.

Barrichello a Button byli oznámení jako jezdecká dvojice Hondy i pro rok 2007, rezervním jezdcem se stal Christian Klien, který nahradil Anthonyho Davidsona, který přestoupil do Super Aguri. Nová specifikace vozu: Honda RA107 byla jistojistě krok vedle. Dvě 10. místa z Monaka a Španělska byli Barrichellovými nejlepšími umístěními. Ve Velké Británii si polepšil na místo deváté. Přesto Rubens porážel týmového kolegu Buttona, ten akorát získal při Grand Prix Francie osmé místo a jeden bod. V té době byl Barrichello bez bodu klasifikován jako devatenáctý. Do konce této neúspěšné sezony, která se stala nejhorší v jeho kariéře, už Rubens nedokázal získat žádný bod.

2008

19. července 2007 bylo potvrzeno že Button i Barrichello si spolu zajezdí ještě i v sezóně 2008. V prvním závodě sezóny se Rubens kvalifikoval na 10. místě. Závod sice dokončil na 6. místě, ale byl diskvalifikován za ignorování červeného světla na konci boxové uličky. V témže závodě si ještě odpykal penalizaci stop-and-go, poté co vjel do boxů při výjezdu safety caru. Další závody sice dokončil, nicméně na nebodovaných místech. Grand Prix Turecka 2008 byla pro Barrichella výjimečná. Byl to totiž jeho 257. start v závodě, čímž překonal rekord Riccarda Patreseho, který odjel závodů 256. Prolomení rekordu bylo velimi diskutabilní. Barrichello totiž do některých závodů nenastoupil, když jako například v Grand Prix Španělska 2002 musel odstoupit již v zahřívacím kole. V Monaku vybojoval Rubens své první body od roku 2006. A hned další přidal v Kanadě. Několik kol dokonce vedl, hlavně díky safety caru, nakonec se ale propadl na 7. příčku. Ve Francii ale na úspěchy nenavázal. Už v kvalifikaci měl prblémy a závod nakonec dokončil na 14. místě.

Při Grand Prix Velké Británie se Rubens kvalifikoval až na 16. místě a to dokonce porazil týmového kolegu Buttona. To bylo hlavně kvůli dešti, který provázel i závod. Extrémní podmínky hrály Rubensovi do karet a on dojel na skvělém 3 .místě. Byly to jeho první stupně vítezů od roku 2005.


Kompletní výsledky ve Formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Umístění Body
1993 Sasol Jordan Jordan 193 Hart 1035 3.5 V10 RSA
DNF
BRA
DNF
EUR
DNF
SMR
DNF
ESP
12
MON
9
CAN
DNF
FRA
7
GBR
10
GER
DNF
HUN
DNF
BEL
DNF
ITA
DNF
POR
13
JPN
5
AUS
DNF
18.místo 2
1994 Total Jordan Hart Jordan 194 Hart 1035 3.5 V10 BRA
4
PAC
3
SMR
DNQ
MON
DNF
ESP
DNF
CAN
7
FRA
DNF
GBR
4
GER
DNF
HUN
DNF
BEL
DNF
ITA
4
POR
4
EUR
12
JPN
DNF
AUS
4
6.místo 19
1995 Total Jordan Peugeot Jordan 195 Peugeot A10 3.0 V10 BRA
DNF
ARG
DNF
SMR
DNF
ESP
7
MON
DNF
CAN
2
FRA
6
GBR
11
GER
DNF
HUN
7
BEL
6
ITA
DNF
POR
11
EUR
4
PAC
DNF
JPN
DNF
AUS
DNF
11.místo 11
1996 Benson & Hedges
Total Jordan Peugeot
Jordan 196 Peugeot A12 EV5 3.0 V10 AUS
DNF
BRA
DNF
ARG
4
EUR
5
SMR
5
MON
DNF
ESP
DNF
CAN
DNF
FRA
9
GBR
4
GER
6
HUN
6
BEL
DNF
ITA
5
POR
DNF
JPN
9
8.místo 14
1997 Stewart Ford Stewart SF01 Ford VJ Zetec-R 3.0 V10 AUS
DNF
BRA
DNF
ARG
DNF
SMR
DNF
MON
2
ESP
DNF
CAN
DNF
FRA
DNF
GBR
DNF
GER
DNF
HUN
DNF
BEL
DNF
ITA
13
AUT
14
LUX
DNF
JPN
DNF
EUR
DNF
13.místo 6
1998 Stewart Ford Stewart SF02 Ford VJ Zetec-R 3.0 V10 AUS
DNF
BRA
DNF
ARG
10
SMR
DNF
ESP
5
MON
DNF
CAN
5
FRA
10
GBR
DNF
AUT
DNF
GER
DNF
HUN
DNF
BEL
DNS
ITA
10
LUX
11
JPN
DNF
12.místo 4
1999 Stewart Ford Stewart SF-3 Ford CR-1 3.0 V10 AUS
5
BRA
DNF
SMR
3
MON
9
ESP
DNF
CAN
DNF
FRA
3
GBR
8
AUT
DNF
GER
DNF
HUN
5
BEL
10
ITA
4
EUR
3
MAL
5
JPN
8
7.místo 21
2000 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F1-2000 Ferrari 049 3.0 V10 AUS
2
BRA
DNF
SMR
4
GBR
DNF
ESP
3
EUR
4
MON
2
CAN
2
FRA
3
AUT
3
GER
1
HUN
4
BEL
DNF
ITA
DNF
USA
2
JPN
4
MAL
3
4.místo 62
2001 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2001 Ferrari 050 3.0 V10 AUS
3
MAL
2
BRA
DNF
SMR
3
ESP
DNF
AUT
3
MON
2
CAN
DNF
EUR
5
FRA
3
GBR
3
GER
2
HUN
2
BEL
5
ITA
2
USA
15
JPN
5
3.místo 56
2002 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2001
Ferrari F2002
Ferrari 050 3.0 V10
Ferrari 051 3.0 V10
AUS
DNF
MAL
DNF
BRA
DNF
SMR
2
ESP
DNS
AUT
2
MON
7
CAN
3
EUR
1
GBR
2
FRA
DNS
GER
4
HUN
1
BEL
2
ITA
1
USA
1
JPN
2
2.místo 77
2003 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2002
Ferrari F2003-GA
Ferrari 051 3.0 V10
Ferrari 052 3.0 V10
AUS
DNF
MAL
2
BRA
DNF
SMR
3
ESP
3
AUT
3
MON
8
CAN
5
EUR
3
FRA
7
GBR
1
GER
DNF
HUN
DNF
ITA
3
USA
DNF
JPN
1
4.místo 65
2004 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2004 Ferrari 053 3.0 V10 AUS
2
MAL
4
BHR
2
SMR
6
ESP
2
MON
3
EUR
2
CAN
2
USA
2
FRA
3
GBR
3
GER
12
HUN
2
BEL
3
ITA
1
CHN
1
JPN
DNF
BRA
3
2.místo 114
2005 Scuderia Ferrari Marlboro Ferrari F2004M
Ferrari F2005
Ferrari 054 3.0 V10
Ferrari 055 3.0 V10
AUS
2
MAL
DNF
BHR
9
SMR
DNF
ESP
9
MON
8
EUR
3
CAN
3
USA
2
FRA
9
GBR
7
GER
10
HUN
10
TUR
10
ITA
12
BEL
5
BRA
6
JPN
11
CHN
12
8.místo 38
2006 Lucky Strike Honda Racing F1 Team Honda RA106 Honda RA806E 2.4 V8 BHR
15
MAL
10
AUS
7
SMR
10
EUR
5
ESP
7
MON
4
GBR
10
CAN
DNF
USA
6
FRA
DNF
GER
DNF
HUN
4
TUR
8
ITA
6
CHN
6
JPN
12
BRA
7
7.místo 30
2007 Honda Racing F1 Team Honda RA107 Honda RA807E 2.4 V8 AUS
11
MAL
11
BHR
13
ESP
10
MON
10
CAN
12
USA
DNF
FRA
11
GBR
9
EUR
11
HUN
18
TUR
17
ITA
10
BEL
13
JPN
10
CHN
15
BRA
DNF
20.místo 0
2008 Honda Racing F1 Team Honda RA108 Honda RA808E 2.4 V8 AUS
DSQ
MAL
13
BHR
11
ESP
DNF
TUR
14
MON
6
CAN
7
FRA
14
GBR
3
GER
DNF
HUN
16
EUR
16
BEL
DNF
ITA
17
SIN
DNF
JPN
13
CHN
11
BRA
15
14.místo 11

* Sezóna v průběhu.

Výsledky v ostatních formulových kategoriích

Sezóna Série Tým Vůz Závody Vítězství Pole Position Podium Body Konečné umístění
1989 Formule Ford 1600 Brazílie 4.místo
1990 Formule Opel Lotus Euroseries Draco Racing 11 6 7 1.místo
1991 Formule 3 V. Británie West Surrey Racing Ralt RT35-Mugen Honda 16 4 9 8 74 1.místo
1992 FIA Formule 3000 Il Barone Rampante Reynard 92D-Cosworth 10 0 0 4 27 3.místo

Formule 3

Pro rok 1991 podepsal Barrichello smlouvu s týmem West Surrey Racing v britském Mistrovství Formule 3. Nejvážnějším soupeřem mu byl domácí David Coulthard, který ač získal o jedno vítězství navíc v celkovém hodnocení na Barrichella nestačil.

  • Žlutě jsou vítězství
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Pořadí Body
1991 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 Mistr 74

Tým / Vůz

  • 1991 – West Surrey Racing / Ralt Mugen Honda

Formule 3000

  • N závod nezapočítávaný do šampionátu.
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 N Pořadí Body
1992 GB Fra Špa Ita Něm Něm Bel Špa Fra Fra Arg 3.místo 27

Vozy / Tým

  • 1992 Reynard 92D Cosworth / Il Barone Rampante

Velká Galerie

YouTube

Interlagos 2003 – Pole lap From Rubens Barrichello
Australian GP 2007 Felipe Massa VS Rubens Barrichello


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Rubens Barrichello
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Rubens Barrichello