V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

TGV

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(Flickr šablona)
Řádka 62: Řádka 62:
O možnostech francouzského systému svědčí fakt, že TGV POS č. 4402 drží světový rychlostní rekord pro kolejová vozidla (rychleji jel jen magnetický vlak [[maglev]], 583 km/h, v [[Japonsko|Japonsku]] v roce [[2005]]) 574,8 km/h, dosažený [[3. duben|3. dubna]] [[2007]] na trati [[Paříž]] - [[Baudrecourt]] u vesničky [[Passavant-en-Argonne]]. Vlak tím vylepšil svůj vlastní nedávný rekord 553 km/h ze dne [[13. únor|13. 2.]] [[2007]] a předchozí vytvořený TGV Atlantique č. 325 z [[18. květen|18. 5.]] [[1990]], kdy jel na trati [[Paříž]] - [[Tours]] poblíž [[Vendôme]] rychlostí 515,3 km/h.
O možnostech francouzského systému svědčí fakt, že TGV POS č. 4402 drží světový rychlostní rekord pro kolejová vozidla (rychleji jel jen magnetický vlak [[maglev]], 583 km/h, v [[Japonsko|Japonsku]] v roce [[2005]]) 574,8 km/h, dosažený [[3. duben|3. dubna]] [[2007]] na trati [[Paříž]] - [[Baudrecourt]] u vesničky [[Passavant-en-Argonne]]. Vlak tím vylepšil svůj vlastní nedávný rekord 553 km/h ze dne [[13. únor|13. 2.]] [[2007]] a předchozí vytvořený TGV Atlantique č. 325 z [[18. květen|18. 5.]] [[1990]], kdy jel na trati [[Paříž]] - [[Tours]] poblíž [[Vendôme]] rychlostí 515,3 km/h.
Další pozoruhodný výkon předvedla souprava TGV č. 531 dne [[26. květen|26. května]] [[2001]], kdy překonala vzdálenost napříč Francií z [[Calais]] do [[Marseille]] (1 067,2 km) za 3 hodiny a 29 minut. Na překonání 1 000 km tak potřebovala pouhé 3 hodiny a 9 minut. (Pro srovnání: Eurocity [[České dráhy|Českých drah]] trvá v běžném provozu 316 km cesty z [[Praha|Prahy]] do [[Břeclav]]i 3 hodiny a 14 minut.)
Další pozoruhodný výkon předvedla souprava TGV č. 531 dne [[26. květen|26. května]] [[2001]], kdy překonala vzdálenost napříč Francií z [[Calais]] do [[Marseille]] (1 067,2 km) za 3 hodiny a 29 minut. Na překonání 1 000 km tak potřebovala pouhé 3 hodiny a 9 minut. (Pro srovnání: Eurocity [[České dráhy|Českých drah]] trvá v běžném provozu 316 km cesty z [[Praha|Prahy]] do [[Břeclav]]i 3 hodiny a 14 minut.)
-
== Reference ==
+
 
-
<references />
+
== Související články ==
== Související články ==
* [[Vysokorychlostní trať]]
* [[Vysokorychlostní trať]]
Řádka 69: Řádka 68:
* [[Turbotrain]]
* [[Turbotrain]]
* [http://fr.wikipedia.org/wiki/Image:Logo_TGV.jpg Logo TGV]
* [http://fr.wikipedia.org/wiki/Image:Logo_TGV.jpg Logo TGV]
 +
== Reference ==
 +
<references />
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* (slovensky) [http://www.rail.sk/tgv/ TGV] na Rail.sk  
* (slovensky) [http://www.rail.sk/tgv/ TGV] na Rail.sk  
Řádka 76: Řádka 77:
-
{{Vysokorychlostní vlaky}}{{Commonscat|TGV}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|TGV}}{{Commonscat|TGV}}{{Vysokorychlostní vlaky}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:TGV]]
[[Kategorie:TGV]]
[[Kategorie:Vysokorychlostní vlaky]]
[[Kategorie:Vysokorychlostní vlaky]]
[[Kategorie:Elektrické jednotky]]
[[Kategorie:Elektrické jednotky]]
[[Kategorie:Zkratky]]
[[Kategorie:Zkratky]]

Verze z 17. 4. 2015, 12:42

Hlava prototypové turbínové jednotky TGV 001
2 soupravy PSE v původním zbarvení, 1987
Souprava La Poste
Souprava Atlantique č. 335 na Gare Montparnasse v Paříži
AVE S-100 č. 13 u žst. Madrid Puerta de Atocha

TGV [te:že:ve:] je označení pro vysokorychlostní vlaky (Train à Grande Vitesse) francouzských státních drah (SNCF) pro přepravu cestujících, obdobu japonského systému Šinkansen. Zkratka představuje slova train à grande vitesse („vysokorychlostní vlak“). Vlaky TGV jsou elektricky poháněná vozidla, pohybující se po kolejích normálního rozchodu. Vzhledem k vysoké provozní rychlosti (kolem 300 km/h) však pro ně zpravidla jsou budovány vysokorychlostní tratě (LGV – Ligne à Grande Vitesse) bez úrovňových křížení a s mimořádně velkými poloměry oblouků (v současnosti přes 7000 m), sklon trati nepřesahuje 35 . Vysokorychlostní vlaky byly ve Francii vyvíjeny od konce 60. let a první speciální trať TGV dána do provozu mezi Paříží a Lyonem 27. září 1981. Nástupcem TGV bude vysokorychlostní vlak AGV, jehož výroba pro NTV v současnosti započala.

Obsah

Popis vlaků

Jednotky TGV se skládají ze dvou hnacích (čelních) a několika hnaných (vložených vozů). Hnací nápravy jsou vždy všechny nápravy hnacího vozu a někdy též sousedního podvozku hnaného vozu. Vložené vozy spočívají na společných podvozcích se sousedními vozy (s výjimkou spřažení s čelními vozy). Předností tohoto netypického řešení je snížení počtu náprav, zvýšení prostornosti uvnitř vozů, snazší průchodnost a lepší aerodynamiku vlaku. První prototyp TGV 001 byl poháněn plynovou turbínou. Zvýšení cen ropy během ropné krize v roce 1973 však rozhodlo ve prospěch elektrické trakce. Většina vlaků je napájena soustavami:

Doposud byly vyrobeny tyto typy:

Tratě

Tratě TGV:
modrá čára - LGV v Francii
červená čára - LGV mimo Francie
černa čára - standardná tratě s provozem TGV
Souprava Thalys PBA 4537
Dvoupodlažní souprava TGV (zde na nádraží v Toulonu) má kapacitu 510 cestujících

Tratě, které využívají jednotky TGV se označují LGV (ligne à grande vitesse - vysokorychlostní trať) V současnosti jsou ve Francii a v přilehlém okolí v provozu následující tratě:

V následujících letech se plánuje zprovoznění těchto tratí:

Rekordy

Soubor:Cd41-0015g.gif
Rekordní jízdy TGV
Souprava Thalys PBKA 4345
Soubor:Eurostar at Vauxhall.jpg
Souprava Eurostar "Three Capitals"
Souprava AGV na cerhenickém testovacím okruhu

Již 8. prosince 1972 dosáhla jednotka TGV 001 s plynovou turbínou rychlosti 318 km/h, což byl světový rekord vozidel s termickým pohonem. 26. února 1981 dosáhla jednotka TGV PSE č. 16 na trati Paříž - Lyon rychlosti 380 km/h a překonala tak francouzský rekord z roku 1955 - 331 km/h. Hranice 400 km/h byla překonána německou jednotkou ICE 1. května 1988, avšak již 5. prosince 1989 opět převzali štafetu Francouzi - jednotka „TGV-Atlantique“ č. 325 dosáhla rychlosti 482,4 km/h a 18. května 1990 dokonce 515,3 km/h. O možnostech francouzského systému svědčí fakt, že TGV POS č. 4402 drží světový rychlostní rekord pro kolejová vozidla (rychleji jel jen magnetický vlak maglev, 583 km/h, v Japonsku v roce 2005) 574,8 km/h, dosažený 3. dubna 2007 na trati Paříž - Baudrecourt u vesničky Passavant-en-Argonne. Vlak tím vylepšil svůj vlastní nedávný rekord 553 km/h ze dne 13. 2. 2007 a předchozí vytvořený TGV Atlantique č. 325 z 18. 5. 1990, kdy jel na trati Paříž - Tours poblíž Vendôme rychlostí 515,3 km/h. Další pozoruhodný výkon předvedla souprava TGV č. 531 dne 26. května 2001, kdy překonala vzdálenost napříč Francií z Calais do Marseille (1 067,2 km) za 3 hodiny a 29 minut. Na překonání 1 000 km tak potřebovala pouhé 3 hodiny a 9 minut. (Pro srovnání: Eurocity Českých drah trvá v běžném provozu 316 km cesty z Prahy do Břeclavi 3 hodiny a 14 minut.)

Související články

Reference

  1. Thalys News
  2. http://dnes.atlas.sk/slovensko/doprava/572871/bratislavu-a-pariz-spoji-za-sedem-rokov-rychlovlak-tgv

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
TGV
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
TGV
Vysokorychlostní vlaky >> 249 km/h

AGV • AVE • ETR 401 • ETR 450 • CRH • ETR 460 • ETR 480 • ETR 500 • ETR 600 • ETR 610 • Eurostar • ICE • KTXRENFE S-120 • Šinkansen • Talgo • TGV • Thalys • V 250 • Zefiro