Letiště Václava Havla Praha

Z Multimediaexpo.cz

(Přesměrováno)

Letiště Václava Havla Praha je oficiální název pro veřejné mezinárodní letiště Praha/Ruzyně (IATA: PRG, ICAO: LKPR)[1][2] umístěné na severozápadním okraji Prahy, v městské části Praha 6, katastrálním území Ruzyně. Letiště je určeno pro mezinárodní i vnitrostátní, pravidelný i nepravidelný letecký provoz. Se jménem bývalého prezidenta Československa a následně i České republiky bylo spojeno v říjnu 2012.

Jedná se o největší letiště v Česku a jedno z nějvětších ve střední a východní Evropě. Letiště Praha odbavilo v roce 2008 12,63 milionů cestujících. Cestující mají k dispozici nabídku 50 leteckých společností spojujících Prahu přímou linkou se 125 destinacemi po celém světě. Letiště je určeno pro mezinárodní i vnitrostátní, pravidelný i nepravidelný letecký provoz. V čele Letiště Praha, a. s., stojí pětičlenné představenstvo, jehož předsedou je Ing. Miroslav Dvořák. Dalšími členy představenstva jsou Mgr. Petr Vlasák, Ing. Marcela Hrdá, Ing. Martin Hlava a Ing. Jiří Pos.

Obsah

Historie

Mezinárodní letiště Ruzyně - Terminál T1
Terminál Jih - původní kontrolní věž z roku 1937

Letiště bylo vystavěno na pláni zvané Dlouhá míle v letech 19331937. Konstrukce letiště vyprojektovaná arch. Adolfem Benšem (dnes terminál Jih 1) byla nesmírně moderní a stala se vzorem pro mnoho dalších zahraničních letišť; byla také oceněna na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži zlatou medailí. Provoz letiště byl zahájen 5. dubna 1937, kdy zde v devět hodin ráno přistál letoun DC-2 Československé letecké společnosti na letu z Piešťan přes Zlín a Brno, o hodinu později pak letoun Air France na trati z Vídně do Drážďan.

Terminál T2 (otevřený v roce 2006) v zimě

Na letiště se přemístila veškerá civilní letecká doprava z letiště Praha-Kbely, kde zůstal pouze vojenský letecký provoz. Prudký rozvoj techniky a letecké dopravy si vynutil takřka okamžité rozšíření letiště z původních 80 ha na čtyřnásobek. Od 15. srpna do 22. prosince 1937 byly vybudovány zpevněné vzletové a přistávací dráhy 08/26 (délka 500 m) a 04/22 (délka 280 m) a pojezdová dráha (dnes P). V roce 1938 byla vybudována VPD 13/31 o délce 1000 m a 17/35 délky 950 m, VPD 04/22 byla prodloužena na 1080 m, v roce 1941 VPD 08/26 prodloužena na 1300 m a VPD 04/22 v roce 1944 na 1800 m. Křižovatka drah 04/22, 13/31 a 17/35 bývala také nazývána „Velké náměstí“ – „Big square“. Prvních úprav se letiště dočkalo po válce. V letech 19471956 doznalo rozšíření a vylepšení jeho technické zázemí. Konec padesátých let pak přinesl další úpravy v souvislosti s příchodem proudových letadel. Po válce byla zahájena stavba paralelní dráhy 04/22, která byla záhy zastavena. V letech 19601968 bylo letiště rozšířeno o oblast označovanou dnes jako Sever na tzv. Nové letiště. Byla vybudována nová odbavovací budova (podle návrhu arch. Karla Filsaka a Karla Bubeníčka), sousedící hangár a nový systém tří vzletových a přistávacích drah (nejdelší z nich o délce 3200 m). Při té příležitosti byla plocha letiště rozšířena na 800 ha (což znamenalo rozšíření území hlavního města nejen o obec Ruzyně, ale také o části Kněževsi, Přední Kopaniny a Hostivice).

Odletová hala Terminálu Sever 1 otevřená v roce 1997

V letech 19891993 byla provedena rekonstrukce severní odbavovací budovy a také vzletových a přistávacích drah. Zároveň byl vypracován investiční záměr rozšíření odbavovacího prostoru v areálu Sever. K jeho uskutečňování se přikročilo v roce 1995 a jeho součástí je i terminál „Sever 2“, otevřený 17. ledna 2006, který navrhl tým architektů Nikodem a Partner spol. s r. o. a Mansfeld IDC s. r. o. V jižní části letiště byl v roce 1997 otevřen nový terminál „Jih 2“.

Charakter letiště

Terminál Sever - ruzyňské letiště za soumraku

Letiště je plně vybaveno pro lety VFR (podle vidu) i IFR (podle přístrojů) a umožňuje nepřetržitý provoz ve dne i v noci. Je plně koordinováno v rámci EUROCONTROL v Bruselu z hlediska přidělovaných časů vzletů (tzv. slotů). Dráhový systém sestává ze tří vzletových a přistávacích drah, z nichž jedna (04/22 délka 2120 m) je trvale pro vzlety i přistání uzavřena, používá se jako pojezdová dráha a pro parkování velkých letadel (jako např. Antonov An-225). Hlavní VPD je 06/24 (směr 064/244°, tzn. severovýchod-jihozápad, délka 3715 m), v obou směrech vybavená systémem ILS, druhou VPD je 13/31 (směr 126/306°, tzn. severozápad-jihovýchod, délka 3250 m), ve směru 31 vybavená systémem ILS. Letištěm vedou betonové a asfaltové pojezdové dráhy označené písmeny A–H, K–N, P, R, S, AA, FF a RR; jejich šířka je 22,5 m, kromě části dráhy P, která je široká 40 m. Na letišti jsou čtyři vyhrazená místa pro přistání vrtulníků (tzv. heliporty) označené H1–H4, umístěné na TWY G, P, S a RR.

Terminály

Letiště obsahuje čtyři terminály

Nové letiště je označováno jako Terminál Sever.

Výhled z terminálu T2 směrem na Prahu
  • Terminál T1 slouží letům mimo schengenský prostor
  • Terminál T2 se využívá pro lety v schengenském prostoru

U těchto terminálů je hlavní odbavovací plocha (Apron North), vybavená také 17 stáními s tunely pro přímý nástup do letadla. V sousedství je nákladní terminál s odbavovacími plochami Apron Cargo 1 a Apron Cargo 2. Budova starého letiště je označena jako Terminál Jih

  • Terminál T3 obsluhuje soukromé a charterové lety
  • Terminál T4 slouží VIP letům a státním návštěvám a slouží hlavně pro VIP lety (Apron South), leteckou taxislužbu (Apron Aviation Service) a lety všeobecného letectví (Apron GA před hangárem C).

Dne 1. září 2005 byl oficiálně otevřen a 2. září 2005 částečně pro veřejnost zpřístupněn terminál T2 (Sever 2). Počet nástupních mostů se zvýšil ze 17 na 27. Kapacita letiště se tak (co do počtu odbavených pasažérů) zvětšila o 30 %. Nová visutá estakáda mezi terminály Sever 1 a Sever 2 ulehčuje automobilové dopravě. Terminál Sever 2 byl plně zpřístupněn v lednu 2006. Investice do nového terminálu dosahují výše 9 miliard Kč. Kolem letiště Praha-Ruzyně je vzdušný prostor koncová řízená oblast TMA Praha. Nad Ruzyní se v nízkém vzdušném prostoru kříží letové cesty M748, W32, L984 a v horním vzdušném prostoru letové cesty UN871 a UL984. Vedle jiných radionavigačních zařízení je na letišti radiomaják zařízení VOR/DME Praha (značka OKL), který vysílá na frekvenci 112,6 MHz a je umístěn poblíž středu dráhy 13/31. Ruzyňské mezinárodní letiště je jedním z nejoblíbenějších v Evropě a objevuje se v několika filmech (nejznámější je Casino Royale, kde Ruzyně představuje společně s Airbusem A340-600 společnosti Virgin Atlantic mezinárodní letiště Miami).

Aerolinie a destinace

Pravidelné linky

Letecká společnost Destinace Terminál
Aer Lingus Dublin
1
Aeroflot Moskva-Šeremetěvo <center>1
Aerosvit Airlines Kyjev-Boryspil <center>1
Air France Paříž-CDG <center>2
Air Italy Sezónně: Hamilton-John C. Munro (začíná 28. května) <center>1
Air Malta Sezónně: Malta <center>2
Air One Milán-Malpensa (začíná 19. září), Pisa (začíná 12. září) <center>2
Augsburg Airlines Mnichov <center>2
Azerbaijan Airlines Baku <center>1
Belavia Minsk <center>1
bmi Teherán-Khomeini <center>1
Bmibaby Birmingham (končí 24. března), East Midlands (končí 24. března), Manchester <center>1
Brit Air Lyon <center>2
British Airways Londýn-Heathrow <center>1
Brussels Airlines Brusel-Zaventem <center>2
Central Connect Airlines Brno, Lipsko / Halle, Ostrava, Poznaň <center>2
Cimber Sterling Billund, Kodaň-Kastrup <center>2
City Airlines Göteborg-Landvetter <center>2
České aerolinie Alexandrie-Borg El arab, Astana, Almaty, Barnaul, Bejrút, Bělehrad, Bukurešť-Otopeni, Irkutsk, Jekatěrinburg, Káhira, Damašek, Doněck (začíná 24. dubna), Hanoj (začíná 22. června), Charkov (začíná 3.června), Kyjev-Boryspil, Larnaka, Lvov (začíná 29. dubna), Minsk , Moskva-Šeremetěvo, Novosibirsk, Oděsa, Petrohrad-Pulkovo, Plovdiv, Rostov na Donu, Samara, Skopje, Sofie, Taškent, Tbilisi, Tel Aviv, Jekatěrinburgu, Jerevan, Záhřeb
Sezónně: Burgas, Kuvajt, Split
<center>1
České aerolinie Amsterdam, Atény, Basilej, Barcelona, ​​Berlín-Tegel, Boloňa, Bordeaux-Mérignac (začíná 29. května), Bratislava, Brusel-Zaventem, Budapešť, Curych, Düsseldorf, Frankfurt nad Mohanem, Hamburk, Hannover, Helsinki-Vantaa, Kodaň-Kastrup, Kolín / Bonn, Košice, Krakov, Lublaň, Lyon, Madrid, Milán-Malpensa, Oslo-Gardermoen, Ostrava, Paříž-CDG, Riga, Řím-Fiumicino, Stockholm-Arlanda, Štrasburk, Stuttgart, Tallinn, Vilnius, Varšava, Zürich, Žilina

Sezónně: Bilbao, Florencie, Iraklio, Janov, Marseille, Benátky-Marco Polo, Lisabon-Portela, Lucemburk, Neapol, Soluň, Štrasburk

<center>2
Delta Air Lines New York-JFK
Sezónně: Atlanta
<center>1
Donavia Rostov na Donu <center>1
EasyJet Bristol, Londýn-Gatwick, Londýn-Stansted <center>1
EasyJet Amsterdam, Lyon, Milán-Malpensa, Paříž-CDG <center>2
El Al Tel Aviv <center>1
Emirates Dubaj <center>1
Finnair Helsinki-Vantaa <center>2
Germanwings Kolín / Bonn <center>2
Iberia Madrid <center>2
Jakutia Airlines Krasnodar <center>1
Jamal Airlines Ťumeň <center>1
Jet2.com Edinburgh, Leeds / Bradford, Manchester, Newcastle <center>1
KLM Amsterdam <center>2
Korean Air Soul-Incheon <center>1
LOT Polish Airlines Varšava <center>2
Lufthansa Frankfurt nad Mohanem, Milán-Malpensa <center>2
Lufthansa CityLine Düsseldorf, Mnichov <center>2
Luxair Lucemburk <center>2
MALÉV Hungarian Airlines Budapešť <center>2
Norwegian Air Shuttle Bergen, Kodaň-Kastrup, Oslo-Gardermoen, Trondheim <center>2
Polet Airlines Voroněž <center>1
Rossija Petrohrad-Pulkovo <center>1
S7 Airlines Novosibirsk <center>1
Smart Wings Dubaj
Sezónně: Antalya, Burgas, Larnaka, Split
<center>1
Smart Wings Las Palmas de Gran Canaria, Nantes (začíná 31. března), Nice (začíná 31. března), Paříž-CDG, Pescara (začíná 20. července), Řím-Fiumicino, Tenerife-Jih
Sezónní: Barcelona, Budapešť, Cagliari-Elmas, Catania, Chania, Girona-Costa Brava, Ibiza, Iraklion, Kavala, Korfu, Kós, Málaga, Malta, Menorca, Neapol, Olbia, Palma de Mallorca, Preveza, Rhodos, Samos, Soluň, Valencia, Zakynthos
<center>2
Swiss International Air Lines Curych <center>2
Swiss European Air Lines Basilej, Ženeva <center>2
TAP Portugal Lisabon-Portela
Sezónně: Budapešť
<center>2
Tatarstan Airlines Kazaň <center>1
Transavia.com Rotterdam (začíná 21. dubna) <center>T
Turkish Airlines Istanbul-Atatürk <center>1
Ural Airlines Jekatěrinburg <center>1
Vueling Barcelona, Toulouse (začíná 24. dubna) <center>2
Wind Jet Catania, Forli (končí 25. března), Rimini (začíná 27. března) <center>2
Wizz Air Londýn-Luton
Sezónně: Burgas (začíná 14. června)
<center>1
Wizz Air Barcelona, Bari, Brusel-Charleroi, Eindhoven, Madrid, Milán-Orio al Serio, Neapol, Řím-Fiumicino, Sandefjord (začíná 28. března), Treviso <center>2

Charterové linky

Letecká
společnost
Destinace Terminál
Air Cairo Sezónně: Hurghada <center>3
Air Koryo Sezónně: Pchjongjang-Sunan <center>1
Bulgaria Air Sezónně: Burgas <center>3
Czech Connect Airlines Antalya, Burgas, Korfu, Chania, Kavala, Preveza, Soluň, Tel Aviv, Zakyntos <center>3
České aerolinie Ancona, Antalya, Bari, Bodrum, Bordeaux-Mérignac, Braunschweig, Cagliari-Elmas, Cancún, Catania, Cork, Chania, Dubaj, Džidda, Faro, Fortaleza, Fort Lauderdale-Hollywood, Kós, Kozhikode, Lanzarote, Las Palmas de Gran Canaria, La Romana, Malta, Palermo, Punta Cana, Podgorica-Golubovci, Porlamar, Sal, Salzburg, Samos, San Andrés, Santiago de Compostella, Santorini, Sevilla, Šarm aš-Šajch, Taba, Toulouse, Valencie, Varadero, <center>1, 2, 3
Di Air Podgorica-Golubovci, Tivat <center>3
Grossman Jet Service Londýn-Biggin Hill, Phnompenh <center>4
HOLIDAYS Czech Airlines Iraklio, Kefalonia, Korfu, Lesbos, Monastir, Mytiléna, Palma de Mallorca, Preveza, Reggio di Calabria, Rhodos, Zakynthos <center>1, 2, 3
Enter Air Sezónně: Pafos <center>3
Freebird Airlines Sezónně: Antalya <center>3
Hi Fly Fukuoka, Sapporo
Sezónně: Tokio-Narita
<center>1, 3
ItAli Airlines Catania
Sezónně: Palermo
<center>3
Montenegro Airlines Podgorica-Golubovci <center>1
Onur Air Sezónně: Antalya <center>3
Sky Airlines Sezónně: Antalya <center>3
Tailwind Airlines Sezónně: Antalya <center>3
Travel Service Antalya, Bukurešť-Baneasa, Bangkok-Suvarnabhumi, Burgas, Chania, Colombo, Korfu, Džerba, Faro, Fortaleza, Fuerteventura, Funchal, Girona-Costa Brava, Iraklio, Hurghada, Kós, Lanzarote, Las Palmas de Gran Canaria, Malé, Marsa Alam, Mombasa, Montego Bay, Mytiléna, Pamplona, Phuket, Preveza, Punta Cana, Rhodos, Sal, Samos, Šarm aš-Šajch, Tabarka, Taba, Tel Aviv, Tenerife-Jih, Tunis, Varadero, Zakynthos <center>1, 2, 3

Cargo linky

Letecká
společnost
Destinace Terminál
Air Contractors Paříž-CDG <center>Cargo 1
China Airlines Cargo Abu Dhabí, Amsterdam, Bangkok-Suvarnabhumi, Lucemburk, Taipei-Taoyuan <center>Cargo 1
Czech Airlines Cargo Berlín-Tegel, Bělehrad, Bratislava, Brno, Brusel-Zaventem, Budapešť, Düsseldorf, Frankfurt nad Mohanem, Frankfurt-Hahn, Košice, Krakov, Linec, Londýn-Heathrow, Lublaň, Mnichov, Moskva-Šeremetěvo, New York-JFK, Ostrava, Riga, Skopje, Tallinn, Varšava, Vilnius, Vídeň, Vratislav, Záhřeb <center>CARGO ČSA
Farnair Switzerland Kolín / Bonn, Záhřeb <center>Cargo 2
Genex Minsk <center>Cargo 2
TNT Airways Brno, Katowice, Lutych <center>Cargo 1
Yangtze River Express Lucemburk, Šanghaj, Tianjin, <center>Cargo 1

Hluk z letiště

Odbavovací hala nového terminálu Sever 2

Jelikož je letiště umístěno poblíž obydlené zástavby, nad kterou přelétají přistávající a vzlétající letadla, uplatňuje Letiště Praha, s. p. (správce letiště) některá opatření, sestávající jednak z omezujících pravidel (např. omezení vzletů a přistání ve směrech k obydlené části města, omezení nočních letů, nepřetržité monitorování leteckého hluku, vyhlašování hlukově chráněných oblastí v okolí letiště, vyhlašování povinných protihlukových postupů pro letadla apod.), jednak uplatňováním poplatkové (penalizační) politiky v přímé závislosti na způsobeném leteckém hluku.

Airbus A310-300 společnosti České aerolinie na ruzyňském letišti

Paralelní dráha

Odletová hala Terminálu Sever 2 otevřená v roce 2006

Plánuje se výstavba nové vzletové a přistávací dráhy rovnoběžné s dráhou 06/24, očekávané datum uvedení do provozu je rok 2014.

Boeing 767-300 společnosti Delta Airlines v barvách SkyTeam přistává v Praze z New Yorku

Současná dráha 06/24 je hlavní dráhou letiště a odehrává se na ní více než 80 % provozu letiště. Vedlejší dráha 13/31 smí být pro provoz využita pouze v případě, kdy není z technických či meteorologických důvodů možné používat dráhu 06/24. To znamená, že ačkoli má letiště Praha-Ruzyně dráhy dvě, používá se vždy pouze jedna. Hodinová kapacita této jediné dráhy je 46 pohybů (vzletů a přistání) letadel, což řadí Ruzyni mezi absolutní evropskou špičku co se týká intenzity provozu na jedné dráze (absolutní jedničkou je letiště Londýn/Gatwick s kapacitou 46 – 50 pohybů v závislosti na poměru vzletů a přistání[3]). Ani to však již provozu nestačí a dráhový systém letiště a je v současnosti přetížen.[4] Řešením problému je výstavba nové paralelní dráhy 06R/24L. Ta bude umístěna 1525 metrů jižně od stávající dráhy, která bude přeznačena na 06L/24R, Nová dráha se bude nacházet v prostoru původní dráhy letiště 04/22, která bude zrušena. Nové dráha bude mít rozměry 3550 × 60 m. Bude vybavena jako přístrojová dráha pro přesné přiblížení zařízením ILS CAT IIIB v obou směrech (ILS CAT IIIB umožňuje např. automatické přistání při nulové dohlednosti až do dotyku země). Investice na novou paralelní dráhu bude 5–7 miliard korun.

Nezákonnosti v rozhodování a odpor občanů

Proti výstavbě dráhy vystupuje řada sdružení místních obyvatel z okolí letiště, kteří se obávají zhoršení prostředí, ve kterém žijí. Jedná se např. o Občanské sdružení pro Nebušice.[5] Kritikům výstavby letiště se podařilo úspěšně u Nejvyššího správního soudu napadnout nezákonnost rozhodování orgánů hlavního města Praha při projednávání územního plánu.[6] Zastupitelstvo hl. m. Prahy se následně pokusilo neúspěšně rozsudek správního soudu napadnout stížností u Ústavního soudu. Ten v rozhodnutí ze dne 28. listopadu 2006 stížnost zamítl a definitivně tak potvrdil nezákonnost postupu při přípravě stavby nové přistávací dráhy.[7] Zastupitelstvo následně přijalo novou změnu územního plánu. Byla opět napadena u Nejvyššího správního soudu a ten podanou kasační stížnost zamítl. Na základě stížnosti Miloše Bělohradského rozhodl ústavní soud dne 25.3.2009, že se Nejvyšší správní soud musí tímto případem znovu zabývat, protože rozhodl „příliš formalisticky“ a „takový postup neshledal senát Ústavního soudu jako ústavně souladný“.[4] Verdikt soudu však nemá na projekt dráhy bezprostřední vliv.

Doprava z letiště do centra

Nová řídící věž

Zvyšující se počet cestujících každoročně odbavených na letišti si žádá modernější a hlavně kapacitnější způsoby přepravy. Současná situace umožňuje cestujícímu při cestě z letiště následující možnosti:

  • Využít služeb pražské MHD
    • Autobusem č. 119 na konečnou metra A Dejvická a odtud metrem do centra, celková nominální doba jízdy na Václavské náměstí 30 minut, v praxi ve špičkách často až 50 minut.
    • Autobusem č. 100 na konečnou metra B Zličín a odtud metrem do centra, celková nominální doba jízdy na Václavské náměstí 35 minut, zpravidla jen minimálně ovlivněna zácpami ve městě.
    • Autobusem č. 179 na zastávku metra B Nové Butovice a odtud metrem do centra, celková nominální doba jízdy na Václavské náměstí 55 minut, jen minimálně ovlivněna zácpami ve městě.
  • Použít soukromou autobusovou dopravou různých společností provozující „letištní autobusy“ (provozují např. České aerolinie, Student Agency apod.) Doba jízdy je srovnatelná s MHD. Autobusy navazují na další linky týchž společností (zejména spoje do Brna).
  • Použít autobusový spoj Airport Express (AE) [1] provozovaný DPP ve spolupráci s Českými drahami do stanice Praha Hlavní nádraží. Tento spoj je možné využít s jízdenkou ČD vystavenou odkudkoliv do stanice "Praha-letiště (NAD)". Alternativně lze zakoupit jízdenku za 50 Kč přímo u řidiče. Doba jízdy je 40 minut a interval 30 minut.
  • Použít taxi.

Protože uvedené způsoby dopravy jsou časově náročné a málo kapacitní, zvažuje se výstavba nových dopravních spojení s centrem Prahy, popř. dalšími městy ČR. V současné době je skloňováno především prodloužení metra A, přičemž nejčastěji zmiňovaná varianta přes Motol má náklady na vybudování 38 mld. Kč a pravděpodobný termín dokončení ne dříve než v roce 2016. Další možností je částečné prodloužení metra ve směru Evropské třídy a jeho pokračování nadzemní dopravou, nebo modernizace buštěhradské dráhy Praha - Kladno a její převedení přímo přes letiště. Posledně uvedená varianta, zvaná lidově výstavba rychlodráhy, se setkává s velkým odporem některých obyvatel a zejména politických představitelů Prahy 6, především z důvodů potenciálního zdroje hluku. Rychlodráha by každopádně zkrátila cestu na letiště na cca 20-25 minut s možností nasadit vysoce kapacitní soupravy. Poslední skloňovanou variantou je napojení letiště na systém vysokorychlostních tratí, kdy by přes letiště procházela trať Praha - Plzeň (- Norimberk) a Praha - Ústí nad Labem (- Berlín). Vzhledem ke stavu rozpracovanosti těchto tratí ČR nelze předpokládat realizaci před rokem 2020,

Plánovaná privatizace

Švýcarská federální prokuratura požádala české úřady o právní pomoc ve věci privatizace státem ovládané společnosti Letiště Praha, která je vlastníkem letiště v Ruzyni. Švýcarská prokuratura má zájem o informace z českých policejních spisů, které s prodejem letiště souvisí. Švýcarská prosba má spojitost s podezřením na legalizaci peněz z nezákonné činnosti.[8]

Reference

  1. LKPR AD 2.1 SMĚROVACÍ ZNAČKA A NÁZEV LETIŠTĚ, AIP ČR, Řízení letového provozu ČR, 15. 11. 2012
  2. Piloty nové jméno ruzyňského letiště nezajímá. Havel nemá na let vliv, Technet.cz, 8. 10. 2012
  3. Gatwick Airport, Summer 2009 Report [online]. Airport Coordination Ltd., 2009, [cit. 2010-05-08]. Kapitola Renway Scheduling Limits. Formát pdf. Dostupné online. (anglicky) 
  4. 4,0 4,1 Ústavní soud rozhodl: Plán kvůli nové ranveji v Ruzyni se musí přezkoumat [online]. iHned.cz, 2009-03-25, [cit. 2010-04-26]. Dostupné online.  
  5. oficiální stránky Občanského sdružení pro Nebušice
  6. rozsudek Ústavního soud ČR ze dne 18. července 2006
  7. text rozhodnutí Ústavního soudu o stížnosti zastupitelstva hl. m. Prahy
  8. Švýcaři chtějí informace o privatizaci Ruzyně, ČTK, 9.12.2008

Související články

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Letiště Václava Havla Praha