Vojenský výcvikový prostor Milovice - Mladá

Z Multimediaexpo.cz

Vojenský výcvikový prostor Milovice - Mladá je už zrušené vojenské cvičiště s letištěm, rozsáhlým areálem kasáren, civilních bytů a dalších objektů v sousedství středočeské obce Milovice.

Historie

Pohled na vojenský tábor v Milovicích z roku 1908.
Hangár pro tanky v roce 1985.
Sovětští vojáci při oslavách 1. máje v roce 1984
Pohled na areál vojenského letiště Milovice-Boží Dar v roce 2009.

Výcvikový prostor byl založen roku 1904, kdy rakouská armáda zabrala 3465 ha půdy, aby zde vytvořila cvičiště pro velká polní cvičení, byla zde i střelnice. O rok později bylo ve zdejším táboře už 2000 osob. V době 1. světové války zde byli drženi italští a ruští zajatci. Ti italští zde mají dokonce svůj vojenský hřbitov. Prostor využívala též armáda za 1. republiky. V té době bylo rozhodnuto o likvidaci obce Mladá (obec), jejíž obyvatelstvo bylo přesídleno. Ruiny vesnice později posloužily při cvičné střelbě. Od roku 1921 je v provozu též vojenská železniční trať z Lysá nad Labem, uváděná dnes pod číslem 232. Mezi válkami zde bylo zřízeno i vojenské letiště Boží Dar Od roku 1939 prostor využívala německá armáda. V té době se zde také natáčely filmy německé válečné propagandy, které pak byly ve filmových týdenících vydávány za záběry z východní fronty. Ke konci války se sem dostávaly vojenské pluky, utíkající před rudou armádou do amerického zajetí, byl zde i obrněný vlak, kterým se během pražského povstání vojáci SS snažili zasáhnout do bojů v Praze. Po roce 1945 zde opět sídlila československá armáda a to až do roku 1969, kdy ji nahradila okupační sovětská vojska, konkrétně tzv. Střední skupina vojsk, která zde dokonce měla své ústředí ČSSR. Pro potřeby sovětské armády byl denně vypravován z Milovic do Moskvy speciální vlak. V roce 1991 prostor vojska zcela opustila, zůstalo zde obrovské množství opuštěných vojenských i civilních objektů, včetně zmiňovaného letiště. Z větší části byly tyto stavby brzy zdevastovány a jejich vybavení rozkradeno. Několik let zde probíhalo náročné čištění od nevybuchlé munice, které již bylo skončeno. Zajímavostí je, že největší množství nalezených výbušnin pocházelo z výbavy Československé lidové armády a Wehrmachtu. Již od 90. let probíhá obnovování vhodných staveb, které jsou upravovány na nové bytové domy – díky tomu se během několika let rozrostl počet obyvatel Milovic z původních 1200 v roce 1991 na současných 8700. Menší část staveb využívají i podnikatelé.

Současnost

V současnosti je celý areál vojenského prostoru volně přístupný včetně letiště. Toto letiště slouží pro provoz ultralehkých sportovních letadel, pořádají se zde též srazy tuningu nebo hudební akce, z nichž největší je každoroční festival Votvírák. Územím prochází též několik cyklostezek.

Snahy o využití a budoucnost

Velký volný prostor přímo ve středních Čechách nedaleko Prahy brzy po opuštění armádou začal lákat investory. Střídaly se zde politické delegace, včetně návštěvy tehdejšího premiéra Václava Klause a prezidenta Václava Havla. Zpočátku mezi návrhy jasně vedla snaha o vytvoření velkého přestupního mezinárodního letiště, které mělo svým významem dokonce konkurovat i Frankfurtskému. Později byla tato představa redukována na mezinárodní Cargo-letiště. Později chtěla prostor využít firma Škoda Auto, která zde chtěla stavět rozsáhlý testovací polygon. Objevil se i plán na výstavbu obřího golfového hřiště. Všechny tyto plány ale vždy narážely na silný odpor místního obyvatelstva i ochránců přírody. V roce 2009 vypsal současný vlastník území – Středočeský kraj – veřejnou soutěž na strategického partnera ve využití letiště Boží Dar a jeho okolí, který by si areál dlouhodobě pronajal. Na rozdíl od předchozího vedení kraje má však to současné jinou koncepci, jak by si regeneraci území představovalo. Nejsou zde vítané aktivity související s průmyslovou výrobu náročnou pro životní prostředí a letiště Boží Dar bude nadále sloužit pouze pro lehká sportovní letadla. "Nesmí to být žádné velké průmyslové továrny, skladovací haly nebo logistická centra, která by Milovice a okolní obce zatížila nadměrnou nákladní dopravou," uvedl doslova současný hejtman David Rath. K realizaci se ani nijak nepřibližuje projekt nové železniční trati mezi Milovicemi a Čachovicemi, která by umožnila vybudovat novou rychlostní trasu PrahaLiberec, tedy tzv. V. koridor.

Přírodní podmínky

Vojenský prostor se nachází v mírně zvlněné krajině nížiny středního Polabí. Nejvyšším bodem je Benátský vrch s nadmořskou výškou 251 m. Kromě rozsáhlých zalesněných oblastí se zde nacházejí také rozlehlé louky. V lese se skrývá řada hlubokých roklí, či umělých vkopů. I samotný les má nezvykle různorodou skladbu: převažují zde listnaté stromy, především břízy a duby, ale též enklávy jehličnatých stromů. Vzhledem k tomu, že území bylo již od roku 1904 postupně uzavíráno, zůstalo zde zachováno velmi hodnotné životní prostředí, téměř netknuté lidskou činností. Žije zde i několik vzácných druhů obojživelníků, hmyzu a pavouků. Kvůli nim tu byla zřízena menší přírodní rezervace, zbytek území je však nadále bez jakékoli ochrany.

Externí odkazy