Konkurenční zpravodajství

Z Multimediaexpo.cz

Konkurenční zpravodajství (též Competitive intelligence či CI) je interdisciplinární obor. Je to jedna z disciplín Business Intelligence. Částečně souvisí s managementem znalostí.

Jedná se o systematický a etický proces shromažďování, analyzování a využívání externích informací, které mohou ovlivňovat záměry organizace, její rozhodnutí a fungování, také lze CI označit jako systém brzkého varování nebo jako podporu rozhodování.

Více se podobá investigativní žurnalistice než BIS.

Obsah

Informace

Informační pracovníci poskytují již existující informace, ke kterým přidávají hodnotu v obsahu nebo funkčnosti.

Z hlediska obsahu

Doplňují se zde nové údaje získané sběrem nebo se tvoří odvozené informace (poměrové ukazatele a jejich interpretace, komentáře, rating atd.).

Z hlediska funkčnosti

Běžně získatelné informace jsou přehledněji uspořádány, selektovány, propojeny a následně vizualizovány v přehledných tabulkách, grafech atd.

Informační produkty

Mezi nejčastěji vyhotovované informační produkty patří různé:

  • reporty, zprávy, profily - komponované dokumenty obsahující volně vyhledatelné převážně hospodářské informace.
  • databázová aplikace - pro uživatele připravená databáze, ve které se zobrazují strukturovaně řazené dostupné informace o požadovaných subjektech
  • alerty, signály - zákazník dostává informace o požadovaných subjektech pouze pokud u nich dojde ke změně či k objevení nové informace
  • dodávky dat - export dat od poskytovatele k uživatele vedoucí k integritě informačního obsahu

Další typy zpravodajství

  • Competitor Intelligence - často je zaměňován za competitive intelligence, ovšem na rozdíl od něj se zaměřuje přímo na jednotlivé konkurenty.
  • Counter Intelligence - jedná se o specifickou část obranné části Competitive Intelligence se zacílením na minimalizaci úniku informací ke konkurentům.
  • Country Intelligence - konkurenční zpravodajství o státech světa, zaměřuje se na zjišťování a vyhodnocování informací (hlavně geografických, obchodních, ekonomických, politických).
  • Customer Intelligence - cílí na sbírání, vyhodnocování a analýzu informací o zákaznících, potenciálních zákaznících a také trzích.
  • Market Intelligence - vycházejí z informací o trhu (charakteristika, velikost, nové trendy a směry vývoje).
  • Military Intelligence (vojenské zpravodajství) - nejstarší forma zpravodajství, z níž čerpají principy a postupy všechna další zpravodajství.
  • Partner Intelligence - poskytuje zpracované informace shromažďované o firemních obchodních partnerech se vztahem k budoucímu možnému vývoji.
  • Talent Intelligence - využívá CI pro odhalení nejvíce talentovaných lidí v daném průmyslovém odvětví.
  • Technical Intelligence (technické zpravodajství) - sleduje trendy v technologickém vývoji.

Směry CI

  • Obranné CI - bezpečnostní analýza, prevence úniku či krádeže citlivých dat podniku.
  • Aktivní CI - vlastní shromažďování a analýza informací o trhu, konkurenci, trendech atd.
  • Vlivové CI - použití získaných informací, pro efektivitu sdílení informací je nutné v podniku vybudovat síť informačních toků.

Infrastruktura CI

Infrastruktura konkurenčního zpravodajství má 4 dimenze:

  • strategická
  • organizační
  • technologická
  • znalostní

Tzv. zpravodajský cyklus

Zpravodajský cyklus popisuje obecné zásady zpravodajství (tj. organizované informování) a má 4 fáze:[1]

  • Fáze řízení, v níž se identifikují informační potřeby, které vyplývají z cílů organizace a rolí jejích pracovníků.
  • Fáze sběru znamená vyhledávání v relevantních zdrojích a dotazování kompetentních lidí.
  • Fáze analýzy, během které se provádí zpracování, ověření a prezentace získaných informací. Je to klíčová fáze pro kvalitní konkurenční zpravodajství.
  • Fáze distribuce (komunikace) - v této poslední části zpravodajského cyklu se předávají požadované informace a závěry v různé podobě uživatelům, kteří na jejich základě přijmou patřičná opatření.

Literatura

  • JIRÁSEK, Jaroslav. Benchmarking a konkurenční zpravodajství. Souměření a soupeření. Praha : Profess Consulting, 2007. 120 s. ISBN 978-80-7259-051-3.  
  • KEŘKOVSKÝ, Miloslav. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha : C. H. Beck, 2006. 206 s. ISBN 80-7179-453-8.  

Reference

  1. ŠMEJKAL, Petr. Role informačního specialisty v procesu Competitive Intelligence. ProInflow [online]. 10-7-2010, roč. 1, čís. 1 [cit. 7-01-2011]. Dostupné online. ISSN 1804–2406.  

Externí odkazy